VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een ijzersterk banlieuedrama, een beklemmende post-oorlogsfilm en een intense Deense politieke thriller.

Les misérables (Ladj Ly)

Op de eerste werkdag van politie-inspecteur Ruiz in de Parijse achterstandswijk Montfermeil – waar Victor Hugo zijn beroemde roman Les misérables situeerde – gaat het gelijk goed mis. Speelfilmdebuut van de in Mali geboren Ladj Ly, die de film deels baseerde op zijn eigen ervaringen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Sterke toevoeging aan het Franse banlieue-genre'
NRC (★★★★) 'Ladj Ly mixt knap humor, spanning en tragiek'
de Volkskrant (★★★★) 'Explosieve liefdesverklaring'
Het Parool: 'Schetst een ontluisterende beeld van de banlieues'

Beanpole (Kantemir Balagov)

Een in Leningrad gesitueerde post-oorlogsfilm. Over verpleegster Iya, die door haar oorlogservaringen lijdt aan catatonie en haar uit het leger teruggekeerde hartsvriendin Masha, die een kind als houvast wil.

VPRO Cinema (★★★★) 'Indrukwekkend en beklemmend relatiedrama'
NRC (★★★★) 'Gedurfde, stille, heftige film over twee wankelende vrouwen'
de Volkskrant (★★★★) 'Kachtige personages, subliem vertolkt'
The Guardian (★★★★★) 'Ontroerend, verontrustend en overweldigend'

Sons of Denmark (Ulaa Salim)

Een jaar na een zware bomaanslag in Kopenhagen wordt Denemarken geteisterd door aanvallen van de extreemrechtse terreurorganisatie Sons of Denmark. De negentienjarige Zakaria voelt dat hij iets moet doen en vindt aansluiting bij een groep radicale moslims.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intense politieke thriller'
NRC (★★★) 'Doeltreffend maar niet al te subtiel'
de Volkskrant (★★★) 'Ambitieus speelfilmdebuut'
Het Parool: 'Urgente, testosteronrijke film over radicalisering'

The Gentlemen (Guy Ritchie)

Wanneer het verhaal de ronde doet dat de Amerikaanse expat Mickey Pearson (Matthew McConaughey) uit een winstgevend marihuana-imperium wil stappen, krijgt hij te maken met complotten, intriges, omkoping en chantage in een poging alles van hem af te nemen.

de Volkskrant (★★★) 'Persoonlijkste Ritchie-film in jaren'
NRC (★★) 'Ritchie slaat de plank mis'
The Guardian (★★★) 'Vermakelijke terugkeer naar kenmerkende stijl'
The New York Times: 'Plezier van acteurs en regisseur spat van het scherm'

Interviews en achtergronden