VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een komisch drama uit Paraguay, een sprookjesachtige western en Claire Foy als computerhacker Lisbeth Salander.

Las herederas (Marcelo Martinessi)

Vijftigers Chela en Chiquita zijn al dertig jaar samen, komen uit welgestelde families en verkeren in financiële problemen. Als Chiquita vervolgens wordt opgepakt voor fraude moet Chela noodgedwongen aan de slag als taxichauffeur voor rijke, oude vrouwen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Delicate karakterstudie'
de Volkskrant (★★★★) 'Verhaal van een persoonlijke revolutie'
NRC (★★★★) 'Martinessi vertelt het verhaal met humor en mededogen'
De Filmkrant: 'Schets van verarmde rijken'

The Sisters Brothers (Jacques Audiard)

Oregon, 1850. Huurmoordenaars Eli en Charlie Sisters krijgen opdracht een goudzoeker te vermoorden die een revolutionaire methode heeft ontwikkeld om goud te vinden. Wat begint als een routineopdracht, wordt al gauw een erbarmelijke en gevaarlijke tocht naar de andere kant van het land.

VPRO Cinema (★★★★) 'Veel humor en een snufje melancholie'
de Volkskrant (★★★★) 'Zwartkomische, grillige western'
NRC (★★★★) 'Stemt tot nadenken'
The Guardian (★★★★) 'Portret van mannelijke ambitie dat soms claustrofobisch kan werken'

The Girl in the Spider's Web (Fede Alvarez)

Superhacker Lisbeth Salander raakt andermaal verstrikt in een web van leugens, cybercriminaliteit en corrupte overheidsinstanties. Verfilming van het vierde boek over Salander en Millennium-journalist Mikael Blomkvist, geschreven door David Lagercrantz.

VPRO Cinema (★★★) 'Houdt de vaart er goed in, maar vraagt veel van de kijker'
de Volkskrant (★★★) 'Absurde superhelden'
NRC (★★★) 'Ridicuul én stijlvol'
The Guardian (★★★) 'Salander als Bond voelt misplaatst'

Het voorval: Armando en de mythe (Roelof Jan Minneboo, Sjors Swierstra)

Wat er in je jeugd gebeurt, vormt de rest van je leven. Zo denkt kunstenaar Armando erover. In zijn kunst komt de moord die een jongen pleegde op een Duitse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog steeds terug, maar is dit voorval wel echt gebeurd? Of gebruikt Armando het alleen als rode draad voor zijn oeuvre?

VPRO Cinema (★★★) 'Erg mooi gefilmd'
de Volkskrant (★★★) 'Slim gemaakte documentaire'
NRC (★★★) 'Soms lijkt Armando zichzelf te verraden'