Cate Blanchett houdt in haar rolkeuze wel van een uitdaging, en dat blijft niet zonder resultaat. Dit jaar alleen al kreeg ze twee Oscarnominaties; voor haar rollen in Elizabeth: The Golden Age en I’m Not There. Laatstgenoemde, die vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen draait, is een experimentele biopic over popfenomeen Bob Dylan. Met Cate in een van zes mannelijke hoofdrollen.

Geboren: 14 mei 1969, Melbourne, Victoria ( Australië), als Catherine Elise Blanchett

Actief als: actrice

Eerste film: Paklands (1996)

Prijzen oa: Oscarnominaties voor Elizabeth: The Golden Age, I’m Not There, Notes on a Scandal en Elizabeth. Oscar en BAFTA voor beste vrouwelijke bijrol voor The Aviator (2005); BAFTA en Golden Globe voor beste actrice voor Elizabeth (1999), Golden Globe voor beste vrouwelijke bijrol voor I’m Not There (2007), Screen Actors Guild Award voor beste vrouwelijke bijrol voor The Aviator (2005); AFI Award voor beste actrice voor Little Fish (2005), Torronto Film Critics Association Award voor beste hoofdrol voor Elizabeth (1999).

Elizabeth van Shekhar Kapur (1998). Wereldwijd werd Blanchett geroemd voor haar vertolking van de jonge Elizabeth I, die tegen wil en dank koningin wordt van Engeland. Ondanks dat het personage in het filmverleden al door verschillende actrices gespeeld werd, wist Blanchett daar met haar onmiskenbaar charismatische vertolking iets aan toe te voegen. Vooral de overgang van naïeve koningin naar ijzige vorstin wist ze prachtig neer te zetten. Ook de moeite waard: The Aviator , Notes on a Scandal en de LotR-trilogie, waarin de actrice een van de weinige belangrijke vrouwenrollen speelt.

Elizabeth: The Golden Age. Het kostte de makers nogal wat moeite om Blanchett over te halen de rol die haar eerder zoveel lof opleverde nog eens over te doen . Ze vreesde dat de vervolgfilm gemakzuchtig zou worden. Blanchetts reserve bleek terecht, maar dan om andere redenen, want van gemakzucht was geen sprake. Elizabeth: The Golden Age was een aaneenschakeling van opsmuk en visueel geweld . Maar inhoudelijk veel zwakker dan zijn voorganger. Blanchett is even indringend en charismatisch als tien jaar eerder, maar ook zij kan de film niet redden.

De Australische actrice komt in haar rolkeuze vaak onverwacht uit de hoek. ‘Ik ben gek op rare keuzes,’ zei ze ooit zelf:  ‘Ik speel graag mensen die ver van me af staan.’ Die dwarse keuze heeft haar geen windeieren gelegd. Bijna al haar grote filmrollen leverden haar meerdere nominaties en prijzen op. Blanchetts acteerstijl is klassiek, af en toe op het Shakespeariaanse af, vooral bij haar vertolkingen van krachtige, bekende vrouwen als Elizabeth I, actrice Katherine Hepburn en journaliste Veronica Guerin.

Cate Blanchett over Cate Blanchett
‘Als je weet dat je gaat falen, faal dan met verve.’
(The Independent, 2004)

‘Ik heb geen tijd voor divagedrag. Het gebeurt en ik begrijp ook wel waarom: als je acteur bent mag je niet motorrijden of paardrijden, omdat de opnamen niet verder kunnen als je je been breekt. Daarom voelen sommige acteurs zich de belangrijkste persoon op aarde. Maar je moet het van de andere kant bekijken: het is niet omdat ze bezorgd om je zijn, maar omdat je een belangrijk radertje in de machine bent.’
(Total Film, 2006)

‘De grootste verandering de afgelopen tien jaar was dat ik ben getrouwd en twee kinderen heb gekregen. De komende grote verandering is dat mijn man en ik de leiding krijgen over de Sydney Theatre Company en dat wordt een grote uitdaging. Daarnaast zal ik films blijven maken zolang ze me blijven vragen, want ik ben er dol op.’
( Veronica Magazine, 2008)

‘Roem is voor mij iets abstracts, ik loop zelf niet graag achter anderen aan. Gelukkig heb ik er weinig last van, in mijn kloffie kan ik gewoon op de hoek een brood kopen. Maar op het toneel staan voelt op dit moment niet goed. Ik denk dat een deel van het publiek komt voor iemand die niet bestaat. Daarmee bedoel ik: voor een zogenaamde ster, met alles wat daarbij hoort. Een zaal met zo'n verwachtingspatroon, daar valt niet tegenop te spelen.'
(Cinema.nl, 2002)

‘Ik wist totaal niet waar ik heen ging, ik ging alleen. Ik ben gewoon vertrokken. Je kent op die leeftijd totaal geen angst. Als ik nu terugdenk aan de dingen die ik deed! De steegjes waar ik om drie uur in de ochtend ben beland… Ik zou in Engeland bij een vriend verblijven , maar omdat ik mijn papieren niet op orde had, mocht ik maar een week in het land blijven. Ik werd Engeland uitgeschopt en kwam in Egypte terecht.’ – Over het begin van haar carrière.
(The Guardian, 1998)

‘Ik ben behoorlijk stedelijk. Ik wil niet te ver uit de buurt van een espresso-apparaat zijn.’
(BBC, 2004)