Het Amerikaanse dvd-label The Criterion Collection is niet alleen de nummer 1 als het gaat om perfecte transfers van klassieke films. Ook het bij de films geleverde bonusmateriaal laat zich in diepgang en originaliteit nauwelijks overtreffen.

Zo kun je op de Criterion-dvd van Jim Jarmusch' gevangenen-op-de-vlucht- klassieker Down by Law drie telefoongesprekken beluisteren tussen Jarmusch en hoofdrolspelers Tom Waits, Roberto Benigni en John Lurie, die de afwezigheid van een commentaartrack - Jarmusch kijkt zijn films nooit terug - ruimschoots compenseren. Alles komt aan de orde: het plezierige productieproces, de keuze voor een sprookjesachtige stijl, het hoe en waarom van bepaalde coupures, de muziek, de locaties, enzovoort. De gesprekken verlopen soms een beetje moeizaam , maar zijn verder aangenaam nostalgisch (Down by Law is bijna twintig jaar oud ) en spontaan (Waits en Benigni die zomaar een liedje zingen). Oude mannen op een bankje in het park, zo klinkt het een beetje.

A-Film heeft dit drieluik overgenomen op haar 'special edition' van Down by Law, terwijl andere interessante extra's van de Criterion-versie gesneuveld zijn. De drie kwartier durende Cannes-persconferentie, waar Jarmusch in de telefoongesprekken herhaaldelijk naar verwijst ('Wat waren we toen arrogant'), ontbreekt, en dat geldt ook voor het interview uit 1986 met Lurie dat door hemzelf van commentaar is voorzien.

De zestien 'outtakes' (waaronder een alternatief einde) zijn wél bewaard gebleven. Zo ook het gemoedelijke, in de Amsterdamse Hortus Botanicus opgenomen interview met cameraman Robby Müller, dat soms net iets te specialistisch wordt voor de gewone toeschouwer. Het bonusmateriaal wordt afgerond met de verplichte trailer, de door Jarmusch gedraaide Waits-video It's alright with me en de mogelijkheid om Lurie's inventieve score apart te beluisteren. Allemaal met dank aan Criterion, net als de gave, haarscherpe print .

Naast Down by Law komt A-Film ook met Jarmusch' Elvis-hommage Mystery Train en diens taxifilm Night on Earth. Mystery Train verschijnt pas in augustus , Night on Earth ligt nu al in de winkel - in een mooie transfers, zonder extra' s. Het kan niet altijd feest zijn.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 1.0
Ondertiteling: onder meer Nederlands