In deze rubriek tipt een filmliefhebber een verrassende film om te streamen. Een tip die afwijkt van wat de geïnterviewde normaal kijkt. Deze week is dat Feargal Agard, de directeur van het Humans of Film Festival en creatieve kracht achter de Instagram-accounts Humans of Film Amsterdam en Tussen Film & Quarantaine. Hij tipt het Braziliaanse drama Mãe Só Há Uma (2016).

Omschrijf Mãe Só Há Uma beknopt…
‘Het is een Braziliaans verhaal, over Pierre, die aan het beginpunt staat van het experimenteren met zijn LGTBQ-ness. En die zijn realiteit ziet instorten, omdat hij erachter komt dat zijn moeder nooit zijn echte moeder was. De focus ligt op de verwarring die het hem brengt, zijn hele wereld staat op z’n kop. Het is een verhaal over gewaarwording, met een interessante invalshoek waarvan ik dacht: “Wow dat had ik niet verwacht!'

Waarin wijkt deze film af qua invalshoek?
‘Ik kijk altijd LGTBQ-films, en ik wil ze absoluut niet generaliseren, maar normaliter heb ik wel een bepaalde verwachting wanneer ik begin met kijken. Het zijn vaak toch de wat bekendere onderwerpen: een liefdesverhaal, of een coming out. Maar in Mãe Só Há Uma komt Pierre er in eerste instantie achter dat hij als kind uit de couveuse in het ziekenhuis is ontvoerd. Het is een onverwachte take, die mij verraste. Door die ontdekking komt hij uiteindelijk weer bij zijn ‘echte’ ouders terecht, bij wat een zeer strikte, conservatieve familie blijkt te zijn. Doordat hij totaal geen connectie met zijn ‘nieuwe’ familie voelt, kan hij zichzelf niet meer zijn. Het toont de struggle van hoe je hele realiteit in één klap kan veranderen.’

'Ze houdt geen rekening met Pierre, terwijl ze hem juist veel ruimte moet geven'

Feargal Agard

Welk moment is je echt bijgebleven?
‘Wanneer zijn biologische moeder haar best doet om een moeder te zijn. Dat is ontroerend, en wekt ook een enorm gevoel van medelijden op. Haar intentie is goedbedoeld, maar het is te geforceerd en opdringerig. Ze houdt geen rekening met Pierre, terwijl ze hem juist veel ruimte moet geven. Want dat is de beste vorm van liefde die ze zou kunnen geven, maar dat doet ze niet.’

‘Ik vind het bijzonder dat de film een perspectief heeft dat focust op een bepaalde gebeurtenis in de Braziliaanse maatschappij en wat voor effect dat heeft op een jongeman die nog veel over zichzelf, en eigenlijk zijn seksualiteit, moet ontdekken. Een echt empowerend moment daarbij is wanneer Pierre besluit te rebelleren. Hij denkt: jullie zijn superconservatief en willen mij vormen in plaats van accepteren en dan trekt hij een jurk aan: deal with it.’

Mãe Só Há Uma is te zien op CineMember, Google Play en iTunes.