Van 28 maart tot en met 3 april vindt het Kaboom Animation Festival plaats in Amsterdam en Utrecht. Met als een van de hoogtepunten de Braziliaanse stop motion-animatiefilm Bob Spit: We Do Not Like People.

Een van de leukste en meest bijzondere films die je dit jaar op het Kaboom Animation Festival (28 maart t/m 3 april) kunt zien is het Braziliaanse Bob Spit: We Do Not Like People. Een absurdistische mix van roadmovie, documentaire en comedy, gebaseerd op het werk van de in eigen land razend populaire striptekenaar Angeli (1956).

Titelheld van de film is de groene ogre-achtige punkrocker Bob Spit, die op zoek gaat naar zijn schepper, stripmaker Angeli, omdat hij gehoord heeft dat deze van plan is hem te vermoorden. En dan wordt hij ook nog zelf achterna gezeten door mutanten, die eruitzien als mini Elton Johns.

Via Zoom spraken we met de regisseur van deze wonderlijke film, Cesar Cabral, en zijn producent Ivan Melo.

We worden in de bioscopen overspoeld met Amerikaanse striphelden van Marvel en DC. Waarom zou de wereld Bob Spit moeten leren kennen?
Cesar Cabral: ‘Door al die superhelden op het scherm is het belangrijk om ook over echte mensen te praten. Iemand zoals Bob Spit zou je ook op straat kunnen tegenkomen.’

Ivan Melo: Het is meer zijn houding dan het personage. Cesar en ik zeggen altijd tegen elkaar dat je die houding niet zo vaak meer ziet. Je hebt helemaal geen superkrachten nodig. Zeg gewoon waar je mee zit. Als je je laat horen, dan ben je zelf al de problemen aan het oplossen. Dát is nou punk, en daarom vinden wij Bob Spit interessant. Hij is authentiek, hij is Cesar, hij is Angeli, hij is iedereen.’

Jullie maakten eerder al een korte film en een serie gebaseerd op het werk van Angeli. Wat vinden jullie zo goed aan hem?
CC: ‘In de jaren 80 publiceerde hij het tijdschrift Chiclete com Banana, dat over Braziliaanse en Amerikaanse popcultuur en strips ging, en dat was belangrijk voor onze generatie. Hij gaf ons iets nieuws en ik ben door dat tijdschrift met animatie gaan werken.’

IM: ‘Er stonden niet alleen maar strips in. Het ging overal over: films, muziek en alles wat er gebeurde in Europa en Amerika. Niemand richtte zich in die tijd tot de mensen in de buitenwijken, alleen dit tijdschrift. Mensen voelden zich voor het eerst gehoord en daarom is Angeli zo belangrijk.’

‘Wat is er erger voor een punker dan vermoord te worden door Elton John?

Producent Ivan Melo

Beeld uit Bob Spit: We Do Not Like People

Er zit een interview met Angeli in de film. Hebben jullie nog op andere momenten samengewerkt?
CC: ‘Angeli vertrouwt me met zijn universum en ik heb na mijn korte film totale vrijheid gekregen voor Bob Spit. Ik heb dertig uur aan interview met hem opgenomen. Ik wist nog niet wat ik er mee wilde doen, maar het was het startschot voor de film.

IM: ‘Angeli kwam er zelf mee om een film over Bob Spit te maken.’

CC: ‘Na de korte film zei hij tegen me: "Cesar, waarom maken we geen lange film over Bob Spit, want hij is degene die het dichtst bij me staat." Eerst dacht ik nog dat het vanwege de financiën onmogelijk zou zijn, maar hoe vaker ik erover nadacht, hoe meer ik het voor me kon zien.’

Bob Spit is een geweldig personage, maar we moeten het ook even over de mutanten hebben. Waarom lijken die op mini-Elton Johns?
IM: ‘Wat is er erger voor een punker dan vermoord te worden door Elton John? Wij noemen ze trouwens minipopstars, maar dat lijkt niet echt aan te slaan.’

CC: ‘We waren wel bang dat Elton John er problemen mee zou hebben, maar dit personage hadden we gewoon nodig. Hij is namelijk de belichaming van popmuziek.’

Ivan: ‘Wij hebben dit overigens niet zelf bedacht. Ook dit komt uit het brein van Angeli. En hij vond het eerste album van Elton John best leuk. Wij hebben niks tegen hem. Het is zeker niet persoonlijk. We waren ooit in Cannes en Rocketman draaide daar. We zijn toen met een mini-Elton John tijdens het openingsnummer van de film op de foto gegaan. En toen we in Los Angeles waren, wees iemand ons waar het appartement van Elton John was.’

En toen belden jullie aan om hem een mini-Elton John aan te bieden?
IM (lachend): ‘Nee, dat hadden we eigenlijk wel moeten doen. Wat een gemiste kans.’

De 'mini popstars' in Bob Spit: We Do Not Like People

Zijn er nog meer personages gebaseerd op bekende mensen?
IM: ‘Angeli zelf, zijn vrouw Carol en Laerte Coutinho, die zelf ook striptekenaar is en vroeger met hem samenwerkte. En de taxichauffeur, hij was vroeger de uitgever van Chiclete com Banana.’

CC: ‘Ze hebben ook alles zelf ingesproken. Alleen voor Angeli hebben we zijn interviews gebruikt om het personage te vormen.’

Ik las dat het maar liefst vijf jaar duurde om de film te maken. Waar zijn jullie het meest trots op?
CC: ‘De liftscène, waarin Bob Spit zijn schepper Angeli ontmoet. Aan de ene kant omdat het technisch ontzettend moeilijk is om te maken, alleen deze scène duurde al zes maanden om te maken. Aan de andere kant omdat het een belangrijke scène is voor het verhaal. Angeli komt erachter dat hij zelf een personage in het verhaal is. En vanaf dat moment is het de vraag wie de echte Angeli is. De man in de spiegel? De man in de lift? Is hij zelf Bob Spit?’

IM: ‘Voor mij is het de scène waarin ze door een psychedelische tunnel moeten gaan om in de wereld van Angeli uit te komen. Maar alles wat ze kennen, kómt uit het brein van Angeli. En wat is dan de echte wereld?
Maar ik begrijp de keuze van Cesar ook heel goed. Kun je je voorstellen hoe moeilijk het is om een gebroken spiegel in stopmotion te maken? Dat is iets waar je trots op kunt zijn.’

Was Angeli zelf ook trots op de film?
IM: ‘Hij is ontzettend blij met het eindresultaat, omdat zijn creaties de wijde wereld in gaan. Zijn vrouw, Carol, is dat natuurlijk ook, net zoals collega Laerte. Cesar vroeg haar hoe ze het vond om zichzelf terug te zien in de film en ze vond het vreselijk en bizar dat er een pop was die op haar lijkt en haar stem heeft. Maar ze vinden de film echt geweldig.’

En hoe reageerde de rest van het publiek?
IM: ‘We waren bang dat het niet zo aan zou slaan bij de jeugd, omdat hij veel ouder is. Maar we krijgen allemaal berichten van 17- en 18-jarigen die Bob Spit en Angeli helemaal geweldig vinden. Dat komt allemaal door de punkhouding van Bob Spit, denk ik.’

CC: ‘Als je jong bent, dan probeer je de wereld te veroveren met de superkrachten die je op dat moment hebt. En dat is je houding. Bob Spits houding.’

Wat staat Bob Spit nog te wachten in de toekomst?
IM: ‘Het houdt niet op. We hebben een expositie gepland in São Paolo. Die duurt een paar maanden en hopelijk kunnen we er dan mee door Brazilië reizen. Er staan nog wat festivals gepland, eentje in Portugal en natuurlijk het Kaboom Animation Festival. We zijn nu bezig met een nieuw project, namelijk een film voor kinderen. Maar mensen blijven om hem vragen. Wij willen graag verder, maar Bob Spit laat het niet toe.’

Bob Spit op het festival

Bob Spit: We Do Not Like People is tijdens Kaboom Animation Festival tweemaal te zien in Amsterdam: op maandag 28 maart in Pathé Rembrandt (18:30) en op zaterdag 2 april in de grote zaal van Eye Filmmuseum (17:30). De makers zijn ook aanwezig tijdens het festival.

Voor meer informatie en tickets, ga naar kaboomfestival.nl