Elke week tipt de VPRO Boekengids drie nieuwe boeken, van Nederlandse romans tot internationale pareltjes en van klassiekers tot non-fictie en dichtbundels. Met deze week nieuwe boeken van Dörthe Hansen, Andrea Wulf, Lydia Davis en Dimitri Goossens.

Dörthe Hansen
Naar zee

De Wadden vormen een aantrekkelijk decor voor een roman, ze voelen zowel exotisch als vertrouwd. Maar wie er niet geboren is, zal ze nooit werkelijk leren kennen. Dankzij Naar zee (Harper Collins), de wonderschone roman van Dörthe Hansen, begrijp je toch iets van de bewoners die dagelijks tandenknarsend boten vol bezoekers verwelkomen. Verwende vakantiegangers (‘als de lucht betrok, waren ze beledigd’) die er patat etend en ijsjes likkend uitzien als ‘uit hun krachten gegroeide kinderen’ – pensionhouder Hanne Sander is er helemaal klaar mee. Zij behoort, evenals haar man en kinderen, tot de oude eilandadel. Dit van elkaar vervreemde vijftal vormt het geraamte van een even geestig als wrang verhaal over tradities, folklore en cultuur van de Wadden.

(Katja de Bruin)

Andrea Wulf
Venus achterna

De Venusovergang behelst de vanaf de aarde zichtbare, maar uiterst zeldzame passage van deze planeet voor de zon langs. De sterrenkundige Halley bedacht dat door het meten van het tijdsverloop tussen intrede en uittrede van Venus, mits het waarnemen ervan vanaf zoveel mogelijk locaties plaatsvond, ook de afstand van de aarde tot de zon kon worden berekend, en initieerde het eerste internationale wetenschappelijke onderzoekproject van de achttiende eeuw, oorlog en nationale belangen ten spijt. In 1761 en 1769 – er zit acht jaar tussen zo’n overgang – deden teams van astronomen en avonturiers in alle werelddelen onder vaak barre omstandigheden mee aan dit ‘hemels rendez-vous’. Andrea Wulf verhaalt hun enorme inspanningen in Venus achterna (Atlas Contact).

(Maarten van Bracht)

Lydia Davis
Onze vreemden

Lydia Davis tovert ultrakorte verhalen alles van absurdistische fabels en gedachtekronkels tot losse observaties en gespreksflardreadymades op papier. Maar ook in Onze vreemden (Atlas Contact) begrijp je waarom haar genre wel flash fiction heet. In soms niet meer dan enkele zinnen passeren rake inzichten en details die je doen grinniken of snikken van herkenning, of nét scherper naar de wereld laten kijken. Zoals de reeks ‘Ergerlijke huwelijksmomenten’ (‘Na vele dagen zei hij tegen haar:/“Kun je wat dóén met die kokosnoot?”’) De flits van teleurstelling wanneer ‘een zeldzame witte vlinder’ een expresbrief in de hand van een postbode blijkt. Of die tragikomische ‘smachtende oude vrijster’, die in bad wordt gestreeld door ‘een drijvende boekenlegger…’. Ideaal nachtkastjemateriaal.

(Dirk-Jan Arensman)

Dimitri Goossens
In de ogen van Medusa

Er is in de filosofie weinig aandacht voor horror. Zonde en onterecht, meent de Vlaamse ‘horrorprofessor’ Dimitri Goossens. In zijn boek In de ogen van Medusa (Boom) laat hij zien dat filosofie en horror allebei gaan over existentiële vragen: wat betekent het om mens te zijn? De basis voor horror, stelt hij, is ons doodsbesef. We zijn bang voor de dood maar tegelijkertijd intrigeert ‘ie ons. Bovendien is horror een spiegel van de maatschappij. Zo vertelt Goossens hoe zombies voortkomen uit kolonialisme en hoe horrorverhalen de maatschappelijke positie van vrouwen weerspiegelen én bekritiseren. Goossens neemt het onderwerp zeer serieus. Verwacht dus geen sensatiezoekerij en bloederige verhalen, wel een gedegen filosofische uiteenzetting met boeiende inzichten.

(Inge ter Schure)

de boekengids in je mailbox?