Willem Diepraam
De jaren 70
‘Een geëngageerde romanticus’ noemt Ian Buruma Willem Diepraam in een inleidend essay. Iemand met oog voor de treurige kant van het leven én een ‘hang naar een haast weemoedige esthetiek’. Blader door zijn De jaren 70 (De Arbeiderspers), het decennium dat hij als weinig anderen in korrelige zwart-witfoto’s ving, en je ziet het telkens weer. In dat paartje dat gearmd over een braakliggend terrein in de Haagse Schilderswijk wandelt, verstilde straatbeelden in verarmd Paramaribo of dat oldtimerwrak voor een landhuis op Curaçao. In begeleidende teksten blikt Diepraam terug op zijn loopbaan; wij kijken dankzij, pakweg, portretten van Neerlands Hoop en Reinbert de Leeuw, beelden van demonstraties, fabriekshallen en krakersrellen terug op een tijdperk, bezien door die unieke ‘Diepraamblik’.
(Dirk-Jan Arensman)