Ze ging op bezoek bij Pim Fortuyn, maar ook bij migrantenfamilies in Amsterdam-West. Jutta Chorus (1967) komt graag zo dicht mogelijk bij de mensen die ze wil beschrijven. Vervolgens gebruikt ze literaire technieken om haar impressies op te schrijven in journalistieke verhalen en non-fictieboeken, in lijn met de aanpak van New Journalism, waar ze al tijdens haar studie journalistiek door gefascineerd was: ze leende in de bibliotheek een bloemlezing van New Journalism-verhalen die Tom Wolfe in 1973 samenstelde en bracht dat boek nooit meer terug.
Chorus schreef boeken als In godsnaam over de moord op Theo van Gogh (met Ahmet Olgun, 2005) en Afri. Leven in een migrantenwijk (2009) over een Turkse, Marokkaanse en Nederlandse familie in de Rotterdamse Afrikaanderwijk. Ze begon haar journalistieke carrière bij HP/De Tijd, waar ze onder meer schreef over de minnaressen van Godfried Bomans en andere verborgen vrouwen. Voor haar verhalen over Fortuyn die ze publiceerde in NRC, gebundeld in het boek In de ban van Fortuyn (2002, heruitgegeven in 2024), won ze in 2003 de Prijs voor de Dagbladjournalistiek en in 2013 verscheen de biografie Beatrix. Door alle weerstand heen. In 2022 oogstte ze lof met Alma’s dochters, een familiegeschiedenis over vijf vrouwen die in de schaduw van hun mannen stonden. ‘Dat die mannen zo waren, is voor mij bijzaak,’ zei ze destijds tegen Trouw. ‘Deze vrouwen hadden het doorzettingsvermogen om er toch iets van te maken.’ Recensent Aleid Truijens van de Volkskrant noemde het ‘een boek dat je in één adem uitleest.’
Chorus is vandaag te gast in Kunststof om te praten over haar nieuwste boek Dagen van melk. De geschiedenis van ons familiebedrijf. Daarin reconstrueert ze de opkomst en nadagen van het melkbedrijf van haar opa: hij begon al op zijn zestiende met melk ophalen bij boeren uit de buurt, om later de man achter de slogan ‘Melk is goed voor elk’ te worden. ‘Een snippertje van de wereldgeschiedenis. Maar zo Hollands, zo boeiend en herkenbaar!' aldus Geert Mak over Dagen van melk, volgens informatie van de uitgeverij (Pluim). En zo voegt Chorus weer een nieuwe titel toe aan haar oeuvre dat je inmiddels, van migrant tot koning(in), kunt lezen als een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving.