Musiceren op 300 jaar oude blokfluiten, maar wel met de stopwatch in de hand. Drie minuutjes meesterlijk blokfluitspel is toegestaan, meer niet. De Nederlandse blokfluitist Lucie Horsch houdt wel van een uitdaging. Voor haar ambitieuze cd The Frans Brüggen Project (2024) blies ze een historische blokfluitcollectie nieuw leven in. Gedurende zijn leven verzamelde de wereldvermaarde blokfluitgoeroe Frans Brüggen (1934-2014) authentieke blokfluiten, veelal uit begin achttiende eeuw. Zeventien stuks om precies te zijn. Want dat was zijn lievelingsgetal, vertelt zijn weduwe Machtelt Brüggen Israëls in een liefdevolle documentaire van Podium Klassiek.
Horsch is op huisbezoek bij Machtelt Brüggen. Een prachtig gezicht: alle historische blokfluiten liggen netjes uitgespreid op de salontafel, geordend van groot naar klein. ‘Klaar voor jou om wakker gekust te worden,’ knikt Machtelt vriendelijk naar Horsch. Voor de 26-jarige Horsch zijn de cd-opnames met deze blokfluitencollectie een waar prestigeproject. Ze wordt gezien als de opvolger van de legendarische Frans Brüggen. In de jaren zestig was Brüggen de grote architect achter de authentieke muziekpraktijk, samen met collega’s als klavecinist Gustav Leonhardt en dirigent Nikolaus Harnoncourt. Muziek uit het verleden moet volgens hen zo natuurgetrouw mogelijk worden uitgevoerd, dus ook op historische instrumenten. Horsch is verguld om Brüggens perfect geconserveerde blokfluiten te mogen bespelen. ‘Dit is de blokfluit in de meest pure vorm,’ zegt ze vol bewondering. ‘Uniek dat ze in een spectaculaire staat zijn en nog zo goed klinken.’ Het brengt muziek uit lang vervlogen tijden ineens een stuk dichterbij. Zo speelt Horsch de befaamde Air van Bach op een authentieke altfluit van Peter Bressan uit 1700-1725. Bij de opnamesessies is te zien hoe deze zeldzame blokfluiten met de grootste zorg worden behandeld. De Japanse blokfluitbouwer Fumitaka Saito is speciaal ingevlogen om de oude instrumenten klaar te maken voor bespeling. Een enkele fluit verdwijnt even onder de trui voor een opwarmbeurt. Door overtollig vocht zou het antieke blokfluithout te snel slijten. Horsch krijgt daarom slechts drie minuten per opnametake, maar met een feilloze, militaire discipline vertolkt ze de mooiste blokfluitbriljantjes van Jacob van Eyck, Haydn en Händel.