VPRO Gids 28

12 juli t/m 25 juli
Pagina 48 - ‘Kleurentrots’

Kleurentrots

Colin van Heezik ,

Sociale thema’s voor het voetlicht brengen in krachtige kleuren, dat is wat kunstenaar Hedy Tjin in haar werk doet – van muren in Groningen en Nijmegen tot in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Een vrolijk gekleurde tekening van twee breiende vrouwen. De een met een hoofddoek, de ander met een grote bos rood haar. Het is een typische mural van kunstenaar Hedy Tjin (1985), in de Amsterdamse Diamantbuurt. Bekend zijn haar veelkleurige portretten van de Surinaamse schrijver en verzetsstrijder Anton de Kom in de Bijlmer en van Aletta Jacobs met de woorden ‘Vrouwen kunnen alles’ in Groningen. Verder is ze illustrator voor onder meer De Volkskrant, Trouw en VPRO Gids – voor dat laatste blad maakte ze bijvoorbeeld een cover over de verdwijning van Desi Bouterse.

De kunstenaar is vannacht te gast in Nooit Meer Slapen in verband met haar nieuwe project: ze heeft een serie murals gemaakt voor de ruimte rond de historische trap van het Stedelijk Museum Amsterdam, te zien vanaf 5 juli. Tjin heeft een Surinaamse vader en Nederlandse moeder en groeide op in een dorpje in Brabant. Na de Academie van Beeldende Kunsten in Utrecht werkte ze aanvankelijk in zwart-wit maar na een verblijf in Suriname stapte ze over op kleurrijk werk: ze begon foto’s te maken van familieleden en mensen die ze op straat ontmoette, die ze in viltstift natekende. Zo kwam ze tot haar herkenbare stijl die ze op haar website omschrijft als ‘krachtige kleuren die onderwerpen van sociaal belang uitdrukken.’

Tegelijk klinkt haar biculturaliteit vanzelfsprekend in haar werk door. ‘Als kind van twee verschillende culturen probeer ik dat aspect te gebruiken als verbinding,’ vertelt ze de VPRO Gids desgevraagd. ‘Ik ben met beide werelden opgegroeid, dus wil ik ze samenbrengen en niet te veel naar één kant leunen, hoewel dat soms lastig is omdat ik veelal voor opdrachten over Suriname gevraagd word.’ Ze hoopt ooit nog een sportcourt of de binnenkant van een zwembad te beschilderen, vertelt ze verder.

De laatste jaren won Tjin een paar keer het Zilveren Penseel voor het best geïllustreerde kinderboek, onder meer met het voorleesverhaal over de slavernij Op de rug van Bigi Kayman (geschreven door Henna Goudzand Nahar). Ook maakte ze het kinderboek Manie Schaafijs over haar overgrootvader die het schaafijs in Suriname introduceerde (samen met schrijver Zindzi Zevenbergen). Haar werk was te zien in tentoonstellingen van Black Archives, Loods 6/SBK Amsterdam en Het Rembrandthuis Amsterdam – maar toch vooral in de openbare ruimte, zoals haar portret van Vincent van Gogh met de tekst ‘Jezelf zijn is perfect genoeg’ op een muur in Nijmegen. ‘Mensen vonden zijn werk destijds afwijkend of zelfs raar, maar uiteindelijk werd het enorm gewaardeerd,’ zegt ze daarover op de site van A Lab, de creatieve broedplaats in het voormalige Shellgebouw in Amsterdam Noord waar ze een studio heeft. ‘Dat toont aan dat je eigen ding doen het beste is dat je kan doen.’