Een dienstbaar bestaan waarin je omringd wordt door twee muzikale genieën. Zo staat het leven van Clara Schumann (1819-1896) meestal bekend. De Duitse pianiste en componiste was niet alleen getrouwd met de ultrabegaafde somberman Robert Schumann, maar ze werd ook begeerd door de even briljante eenzaat Johannes Brahms. In de recent verschenen biografie Clara schetst auteur Christine Eichel een heel wat scherpzinniger portret van Clara Schumann. Ze is een zelfbewuste, hardwerkende vrouw die in haar vrijheidsdrang ook gebukt ging onder haar relatie met Robert Schumann. In Eichels visie had een doelgerichte carrièrevrouw als Clara Schumann wel beter verdiend dan een lulletje rozenwater als haar Robert. De schijnwerpers mogen dit keer volledig gericht zijn op Clara. In de biografie wordt Clara Schumann opgevoerd als voorloper van de moderne vrouwenemancipatie. Naast haar succesvolle loopbaan als pianiste en pionierswerk als componiste, voedde ze ook nog eens zeven kinderen op.
Dat Clara Schumann al jong wist waar Abraham de mosterd haalde, blijkt uit haar verleidelijke Pianoconcert, opus 7. Zeker het charmante, langzame middendeel, ‘Romanze’, is de pennenvrucht van een vroegwijze jongedame. Cello en piano zingen hier een weemoedige melodie, waarna de solopianist het romantische vuur volledig laat oplaaien in de robuuste ‘Finale’. En dan te bedenken dat Clara Wieck – zoals ze toen nog heette – dit Pianoconcert voltooide op haar zestiende. Haar tirannieke vader Friedrich zweepte Clara’s aangeboren muziektalent flink op. Uren moest ze blokken op piano, viool, zang en muziektheorie. Toen ze Robert Schumann leerde kennen, had ze al een bloeiende, internationale pianistencarrière uitgestippeld. Verbolgen moest vader toezien hoe zijn oogappel op haar 21ste het beklemmende nest verliet. In voor- en tegenspoed vond het koppel Clara en Robert Schumann steun bij elkaar, ook als componisten. Zo hielp Robert Schumann bij de orkestratie van haar eerste en enige Pianoconcert.
Clara Schumanns concerto klinkt vanavond in een nieuw arrangement voor het negenkoppige Intercontinental Ensemble uit Amsterdam. Hun aanvoerder, de Belgische violist Ernst Spyckerelle, bewerkte eerder de Drei Romanzen van Clara Schumann. Nu buigen pianiste Yukiko Hasegawa en Intercontinental zich over Clara’s romantische jeugdwerk.