VPRO Gids 24

14 juni t/m 20 juni
Pagina 42 - ‘Open podium’

Open podium

Tara Lewis ,

Op de bekende boerderij van Raven van Dorst zijn deze zomer ‘gewone’ mensen welkom. Wat ze mogen komen doen? Alles!

Na vier succesvolle seizoenen van Boerderij van Dorst, waarin bekende Nederlanders bij Raven van Dorst te gast zijn op de boerderij, is er nu Parels voor de Zwijnen. Op dezelfde boerderij nodigt Raven nu ‘gewone’ mensen uit. Balt van Zeggeren van producent Witte Geit vertelt.

Waarom gewone mensen?

Balt van Zeggeren: ‘Ik denk dat het goed is als je niet alleen fixeert op wat BN’ers vinden, maar kijkt wat er onder gewone mensen leeft. Omdat zij met hun verhalen een groter beeld scheppen van Nederland. En dat kan ontroerend, opzienbarend en informerend zijn. Voor álles is ruimte.’

Alles?

‘Het leek ons leuk om het als een event neer te zetten, waar je van de ene kant naar de andere kant gesleurd kan worden. We willen zoveel mogelijk mensen in staat stellen om dat podium te pakken en daarmee een enorme reikwijdte aan verhalen laten horen.’

Is er veel animo?

‘We hebben honderden reacties, maar ik verwacht dat als de show gaat lopen mensen pas echt goed begrijpen wat er allemaal mogelijk is.’

Kun je iets loslaten over wat we te zien krijgen?

‘Daar wil ik nog niet te veel over kwijt. Maar het is enorm gevarieerd: levenslessen, iemand die hulp of een maatje zoekt, mensen die willen laten zien wat ze kunnen, tot iemand die een cursus komt geven omdat ze kijkers iets wil leren. En er is elke week een nieuwe, onbekende huisband.’

Is onbekendheid een voorwaarde voor de hele show?

‘Ja, of mensen die nog geen groot podium hebben gehad.’

Voor welke dingen is geen ruimte?

‘Je wilt niet dat mensen een boodschap gaan verkondigen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Daar denken wij van tevoren wel over na, daarom willen we ook weten wat mensen komen doen. We zijn geen podium voor nepnieuws. En we willen ook niet “het beste” van iets, we zijn nadrukkelijk niet op zoek naar de succesnummers.’

Dat voelt bijna als een morele boodschap.

‘In Nachtdieren, dat we ook produceren, gaat Raven ook op zoek naar de buitenbeentjes en de mensen die normaal niet gezien worden in de media. Die geven we bewust een stem. Het is ook een kracht van Raven, dat hen openstaat voor iedereen, wat ze ook vinden of denken, zonder daarover te oordelen. Het is ook niet de bedoeling dat we mensen gaan uitlachen, we willen ze juist gehoord laten voelen. En ondertussen maken we ook gewoon een amuserend programma.’