VPRO Gids 21

24 mei t/m 30 mei
Pagina 74 - ‘Pottenkijken ’

Pottenkijken 

Femke Weerdmeester ,

Het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is het eerste toegankelijke museumdepot ter wereld. Maar ook hier zijn nog geheimen te ontsluiten. 

In het Museumpark in Rotterdam staat een opvallend, rond, zilverkleurig gebouw dat in de volksmond ook wel ‘de bloempot’ wordt genoemd: het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen. Deze architectonische blikvanger is niet alleen van buiten, maar ook van binnen een bijzonder gebouw met een unieke functie.

Waar depots meestal afgesloten ruimtes in de kelder van een instelling zijn, is dit het allereerste openbaar te bezoeken museumdepot ter wereld. In het nieuwe seizoen van Geheimen van het museum zien we hoe het er achter de schermen reilt en zeilt.

Neem bijvoorbeeld het inrichten van dit gebouw. Het pand heeft een ruimtelijke indeling, waarbij het centrum is opengelaten om een deel van de collectie tentoon te stellen. In tientallen glazen vitrines hangen of staan kunstwerken die om de zoveel tijd worden gewisseld. Het is een schitterend gezicht, maar de kunstwerken in die zwevende vitrines plaatsen blijkt nog een hele klus. Zeker als de vitrines hoog in het gebouw hangen, vertellen collectiemedewerkers. In een klimharnas, gezekerd aan touwen, demonstreren zij hoe ze met grote zorgvuldigheid de kunstwerken op hun nieuwe plaats zetten.

Naast de tentoongestelde kunst kunnen Depotbezoekers ook een kijkje nemen in de restauratiekamers van het museum. Tijdens deze aflevering wordt de lijst van het topstuk Een paar met het hoofd vol wolken van Salvador Dalí onder handen genomen. Het project begint meteen spannend: neopreen, synthetisch rubber dat bij een eerdere restauratie op de houten lijst is aangebracht, blijkt op het schilderwerk af te hebben gegeven. Kunnen de restaurateurs deze rubberrestanten verwijderen zonder de verf te beschadigen?

In een andere restauratieruimte staan 25 bakken wit met rood gestipte, van textiel gemaakte fallusvormen. Ze zijn onderdeel van de beroemde spiegelkamer Infinity Mirror Room – Phalli’s Field van Yayoi Kusama. Bezoekers die de verleiding niet konden weerstaan om op de zachte kunstinstallatie te gaan liggen, hebben vuiligheid en haren op het textiel achtergelaten. Met een soort stofzuigertje gaan de restaurateurs grondig aan de slag om de honderden bestippelde objecten schoon te poetsen. Dit soort onderhoudswerkzaamheden, waar de kundige restaurateurs interessant over vertellen, zijn essentieel. Zo kunnen toekomstige bezoekers zich weer in een schone stippenzee onderdompelen, maar hopelijk dit keer alleen vanaf het aangewezen voetpad.