Het is eind 2004 als Simone van der Vlugt haar eerste literaire thriller publiceert: De reünie. Het boek belandt dat jaar direct in de bestsellerslijsten en wordt genomineerd voor de NS Publieksprijs. In een van de vele interviews die de schrijfster destijds geeft, wordt ze gevraagd of ze open zou staan voor een verfilming van het boek. Ja, antwoordt ze, en dan het liefst met Thekla Reuten in de hoofdrol.
Reuten, tot dan toe vooral bekend van haar rollen in Kruimeltje (1999) en De tweeling (2002), leest het interview en besluit direct contact op te nemen met Van der Vlugt. Een paar dagen later zitten ze samen aan tafel en maken ze de eerste plannen voor een verfilming, die een aantal jaar later zou verschijnen.
Die actieve en betrokken houding is typerend voor Reuten, een van ’s lands meest gevierde actrices, die vanavond te gast is in radioprogramma Kunststof. Ze is succesvol in films en op toneel en is professioneel en zakelijk ingesteld, iets dat in haar ogen nou eenmaal bij het acteervak hoort. Ziet ze een kans, dan grijpt ze die ook. En krijgt ze een kans, dan geeft ze zich helemaal.
Want snel tevreden is ze niet, zei ze in een gesprek met de Volkskrant in 2015. Als ze bijvoorbeeld voor een rol een taal moet leren, wil ze die tot in de puntjes beheersen: ‘Toen ik in Duitsland Rosenstrasse speelde, heb ik dat Duits zo serieus genomen dat ik als enige buitenlandse niet ben nagesynchroniseerd.’
Noem het perfectionisme of simpelweg discipline, Reutens houding en werklust hebben haar in ieder geval heel ver gebracht. Reuten speelde in vele internationale producties naast grootheden als John Malkovich (In Tranzit), George Clooney (The American) en Colin Farrell (In Bruges). En opvallend is dat relatief veel van haar Nederlandse successen ook in aanmerking kwamen voor Oscars. Zo werd De tweeling genomineerd in de categorie Beste buitenlandse film en was de korte fictiefilm Ik ben geen robot (2023) zelfs een van de winnaars op het afgelopen Oscargala.
In de radiouitzending van vanavond zal Reuten het voornamelijk hebben over Vlam, haar laatste wapenfeit, waarin ze de getroebleerde, grillige moeder Selma speelt.