Wanneer presentator Nadia Moussaid langsgaat bij gitaristen Andy Moor en Terry Ex kan het zomaar gebeuren dat het niet blijft bij een geanimeerd gesprekje alleen. Aanleiding voor het bezoek is Limite, de voorstelling in het Holland Festival waarin het tweetal samen met de groep Metá Metá de Braziliaanse filmklassieker ter plekke van een soundtrack voorziet. Raggen op een elektrische gitaar? Dat kan Moussaid ook, blijkt tijdens het improvisatielesje dat ze krijgt van beide heren die met The Ex hun sporen hebben verdiend in de punk, de wereldmuziek en de improjazz. ‘Ik werk al langer met haar samen,’ zegt eindredacteur Eddie Wölcken, ‘maar ik sta telkens weer versteld van haar kennis en de lol die ze eraan lol beleeft.’
In twee levendige tv-uitzendingen doet de VPRO verslag van het Holland Festival, van 6 tot en met 29 juni in Amsterdam. De aanpak is magazineachtig: op locatie gedraaide items en videoportretten wisselen elkaar af binnen een raamwerk waarin Moussaid zich in de Gashouder onderhoudt met een gast over de thema’s van het festival. Zo bespreekt ze in de eerste aflevering de openingsvoorstelling Rite of Spring met rapper-producer Sor en gaat ze in de tweede samen met actrice Romana Vreede in op Alles moet weg van Dries Verhoeven, een installatie rondom winkeldiefstal als maatschappelijk statement.
Terugkerende items zijn videoportretten van Pim Hawinkels – over de Ivoriaanse danser-choregraaf Ouloy en de Filippijnse danser-choreograaf Joshua Serafin – en gedichten van filmer-schrijver Lemuël de Graav geïnspireerd door festivalvoorstellingen. De VPRO-camera is erbij als op 5 juni The House with the Ocean View van start gaat in het Stedelijk Museum, en performancekunstenaar Jia-Yu Corti twaalf dagen lang haar uithoudingsvermogen op de proef stelt in de voetsporen van Marina Abramović. Kortom, ‘eclectisch als het festival zelf’, meent eindredacteur Wölcken, die met de uitzendingen ook graag een lans wil breken voor ‘meer kunst en cultuur op tv’.