VPRO Gids 17

27 april t/m 3 mei
Pagina 74 - ‘Sterk spul hè?’

Sterk spul hè?

Merel van Ommen ,

Aanbevolen door psychologen en marketingexperts: het nieuwe programma van Dolf Jansen over reclame.

Gebruik deze deodorant, en u zult hordes gillende vrouwen achter u aan krijgen. Sluit uw hypotheek af bij deze verstrekker, en u zult vrij zijn. Koop deze auto, en u zult respect krijgen. Reclame draagt de boodschap uit dat wat we hebben maakt wie we zijn. En die boodschap resoneert. Zo bleek uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (2013) onder bijna 500 Nederlandse kinderen tussen acht en elf jaar dat deze kinderen materialistischer werden als ze vaker naar reclames keken. Ze begonnen meer waarde te hechten aan spullen en kozen hun vriendjes uit op hun materiële bezittingen.

Ruim tien jaar eerder schreef Dolf Jansen, presentator van het nieuwe, zevendelige programma Deze week in de reclame, zijn zorgen op in een column in Algemeen Dagblad. Zijn destijds achtjarige dochter bleek vele televisiecommercials uit haar hoofd te kennen: ze dreunde de teksten letterlijk mee. ‘Gelukkig weet ze wel, dankzij een stukje opvoeding van mijn kant, dat reclame een combinatie van leugens en mooie beelden is (seks is ze nog niet aan toe), dus ze gelooft niks.’

Vanaf vandaag biedt Jansen dus ook een stukje opvoeding voor wie er al wel aan toe is. Verkoopt seks echt beter? Waarom schopt die ene pindakaasreclame het tot cultureel erfgoed en is die andere irritant (maar wil je die skai lederen sta-op-stoel tóch hebben)? En waarom laten we ons vaak verleiden tot het kopen van meer dan we eigenlijk van plan waren? Deze week in de reclame moet de kijker bewuster maken van de invloed van reclame en leert ons de geheimen kennen die reclamemakers, met hulp van psychologen, gebruiken om ons gedrag en onze beslissingen te sturen.

Vaste gasten zijn Aad Kuijper, winnaar van vier Gouden Loeki’s, en Anne Stokvis, creatief directeur van reclamebureau N=5. Ook nemen bekende Nederlanders deel aan het panel om als ervaringsdeskundige of consument hun perspectief te delen. In de eerste drie afleveringen zullen onder andere arts/illusionist Victor Mids, televisierecensent Angela de Jong en presentator Rutger Castricum aanschuiven.