Raye (1997) werd bekend met gigantische dancehits als ‘Bed’ en ‘You Don’t Know Me’: nummers van edm-dj’s zoals David Guetta, die mateloos populair werden bij het publiek, maar waarvoor de zangeres uit Londen voor slechts wat zanglijntjes werd ingeschakeld. Creatieve invloed op die nummers kreeg ze niet van platenlabel Polydor Records, waar ze toentertijd onder contract stond. Bovendien werd Raye, die ongelukkig was over haar werk, actief tegengehouden door Polydor om haar eigen muziek uit te brengen, ondanks een contract dat haar vier soloalbums beloofde.
‘Ik werd behandeld als een product,’ vertelt de singer-songwriter in een nieuwe aflevering van Louis Theroux interviews. Op den duur werd dat haar te veel: in 2021 deelt Raye op sociale media een video met haar volgers waarin ze uitlegt hoe slecht er met haar wordt omgegaan, en uiteindelijk breekt ze met Polydor. Ze gaat onafhankelijk verder en schrijft liedjes over die heftige eerste periode uit haar carrière. Een tijd die niet alleen professioneel zwaar voor haar was, maar waarin ze ook slachtoffer werd van aanranding en veel drugs gebruikte.
Haar nieuwe nummers doen het heel goed – haar hit ‘Escapism.’ is op het moment van schrijven ruim 750 miljoen keer gestreamd op Spotify – en Raye groeit uit tot een soloartiest van wereldformaat. Louis Theroux spreekt haar in haar huis in Zuid-Londen, maar krijgt ook een blik achter de schermen in haar studio, op de set van videoclip ‘Flip a Switch.’ en bij haar eerste optreden op het hoofdpodium van het grote muziekfestival Glastonbury, waarbij ook de ouders van Raye aan het woord komen. Theroux interviewt soms gortdroog en direct – de gesprekstechniek waarmee hij groot werd – maar is ook opvallend warm en humoristisch in zijn benadering naar Raye. Het resulteert in mooie, openhartige gesprekken over een kwetsbare artiest die na lang knokken eindelijk zelf de touwtjes in handen heeft.