Bescheidenheid siert de mens. Daar is geen woord aan gelogen. Maar als ondernemend musicus kan het geen kwaad alle schroom zo nu en dan overboord te gooien. Eén van de monterste musici van Nederland is harpiste Lavinia Meijer. Een tikkeltje timide maar altijd goedlachs en gedisciplineerd zoekt ze de verbinding met musici en kunstenaars van diverse pluimage. Met haar natuurlijke charme en gemeende enthousiasme krijgt ze veel voor elkaar. Zo ronselde ze punkicoon Iggy Pop voor deelname aan één van haar cd’s, en gaat ze gezellig op de koffie bij bevriend minimalpionier Philip Glass in New York. Voor haar nieuwste theaterprogramma Untitled 3 daagt ze Nederlandse cabaretiers uit om nieuwe teksten te schrijven. Vanavond vertelt Meijer over haar bijzondere onewomanshow in radioprogramma Nooit meer slapen.
Voordat Meijer haar uitzonderlijke carrière op de rit had, moest ze haar aangeboren verlegenheid overwinnen. De uit Zuid-Korea afkomstige Lavinia is samen met haar broertje geadopteerd door een Nederlands gezin. Haar grote muzikale talent was snel onomstreden. In 2009 won ze als 26-jarige al de Nederlandse Muziekprijs. Via een wekelijkse netwerkcursus verlegde ze haar grenzen. De bedeesde harpiste zat ineens aan tafel met bankiers, makelaars en andere ondernemers. ‘Dan moest iedereen een pitch van een paar minuten doen, met als doel elkaar verder te helpen. Ik besefte me: dit heb ik nodig, om zelfvertrouwen te krijgen, en een bredere kijk op de wereld. Voordien verschool ik me altijd een beetje. Zodra het over iets anders ging dan muziek, was ik bang om iets doms te zeggen,’ biecht ze op aan magazine Harper’s Bazaar.
Die aanpak heeft vruchten afgeworpen. Lavinia Meijer bestormt in haar eentje zalen als de Carnegie Hall New York, Philharmonie Berlin en Carré Amsterdam. Geïnspireerd door de minimal music van Philip Glass is Meijer ook zelf aan het componeren geslagen. Op haar nieuwste cd Winter prijken niet alleen stemmige harpbewerkingen van Schubert, Rachmaninov en neoklassieke componisten als Max Richter en Ólafur Arnalds. Ze pakt ook uit met eigen composities. Centraal staat het ambitieuze, driedelige harpwerk Open Window waarin ze de noodzaak van een openhartige blik op de wereld bezingt.
Om verder uit haar comfortzone te geraken heeft de harpiste een reeks avontuurlijke theatervoorstellingen opgezet. Onder de Untitled-paraplu gaat Meijer in haar eentje de confrontatie aan met beeldend kunstenaars, lichtontwerpers en filmers. Meijer noemt deze multidisciplinaire avonden haar eigen muzikale museum waarbij harpcomposities de rode draad vormen. In Untitled 3 laat ze zich inspireren door nieuwe teksten van cabaretiers als Brigitte Kaandorp en Freek de Jonge. ‘Pittig en confronterend,’ vertelt Meijer aan magazine Luister. ‘Al denk je alleen maar aan hun kijk op het huidige Nederlandse politieke landschap.’