VPRO Gids 10

9 maart t/m 15 maart
Pagina 59 - ‘In de schaduw van Lady Macbeth ’

In de schaduw van Lady Macbeth

Mina Etemad ,

Na een reeks aan bewerkingen van klassiekers, waagt Tom Lanoye zich nu aan Shakespeares Macbeth.

Tom Lanoye is goed thuis in de klassiekers. Hij maakte talloze bewerkingen van historische theaterteksten, van bijvoorbeeld Tsjechov, Goethe en Euripides. Ook aan Shakespeare heeft Lanoye zich veelvuldig gewaagd: Hamlet bewerkte hij tot Hamlet versus Hamlet, King Lear tot Koningin Lear en in Ten Oorlog verwerkte hij maar liefst acht stukken van een van Engelands grootste schrijvers.

Nu is het de beurt aan het beruchte Macbeth, dat Lanoye heeft omgedoopt tot Lady+Lord MacBeth. In Kunststof zal Lanoye vertellen over deze voorstelling, die op 9 maart in première zal gaan. De regie ligt in handen van Olivier Diepenhorst, waar Lanoye al eens eerder mee samen heeft gewerkt voor Mamma Medea (naar Medea van Euripides). Dat was een samenwerking die hem zo goed is bevallen omdat Diepenhorst de nadruk legt op spel en niet op het regieconcept, aldus Lanoye in een interview in nrc.

In essentie houdt Lanoye zich aan de oorspronkelijke tekst van Shakespeare: de Schotse Macbeths als gepassioneerd, maar ook machtsbelust. In Lanoyes bewerking is het hun ongewenste kinderloosheid die diepe gevoelens van leegte veroorzaakt, waardoor ze verleid zijn om wandaden te begaan. Want verdienen zij het niet om de troon te bestijgen, in plaats van de huidige koning Duncan?

Een ander verschil met de oorspronkelijke tekst is dat Lady Macbeth een centralere rol toebedeeld krijgt. In Lady+Lord MacBeth is zij het – en niet haar man – die drie waarzegsters raadpleegt, waardoor bij háár het idee ontstaat op de zwakke koning uit te schakelen.

Het promotiemateriaal van de voorstelling laat al haarfijn zien hoe de verhoudingen liggen in deze bewerking. Lady MacBeth (Joy Wielkens) staat schuin vóór haar man (Alwin Pulinckx), zijn hand op haar schouder alsof hij haar zal volgen. Op haar hoofd prijkt een gouden kroon, en de zwarte tule die haar hoofd en schouders omgeeft bedekt het halve gezicht van haar man. Haar blik is uitdagend en standvastig, verleidelijk maar ook eng.

Mocht je willen weten hoe Joy Wielkens zich heeft voorbereid op deze rol, dan kun je op 13 maart weer afstemmen op Radio 1: Wielkens is dan te gast in Nooit meer slapen.