Haar sprankelende pret-ogen zijn niet altijd even goed te rijmen met haar ongezouten kritiek, maar onder muziekliefhebbers is Rosemary Joshua (58) rap uitgegroeid tot een tv-persoonlijkheid. Als vast jurylid van tv-show Aria voorziet de Welshe sopraan alle deelnemende zangers van een eerlijk advies. Ze is een dame die er geen doekjes om windt. Die kwaliteit komt haar goed van pas wanneer ze vandaag een masterclass leidt voor tv-programma Podium klassiek. Tenor Twan van der Wolde en sopranen Elisa Maayeshi en Isabel Pronk onderwerpen zich aan Joshua’s scherpe oren.
Rosemary Joshua kan bogen op een karrenvracht aan ervaring. Barokopera is haar grote specialiteit. Ze genoot haar opleiding aan het Londense Royal College of Music en ontpopte zich tot een veelgevraagde Händel-expert. Operahuizen over heel de wereld strikten haar graag voor veeleisende Händel-rollen als Semele, Partenope en Cleopatra. Met ensembles als Les Arts Florissants en The English Concert heeft ze veel barokrepertoire op cd vereeuwigd.
Sinds 2018 geeft Joshua leiding aan de Opera Studio van de Nationale Opera in Amsterdam. Deze tweejarige zangopleiding geeft zeven à acht talenten uit heel de wereld de kans om zich verder te bekwamen in het razend moeilijke vak van operavocalist. In de relatief afgeschermde omgeving van de Nationale Opera kunnen de jongelingen het allerbeste in zichzelf naar boven halen. Daar hoort ook een gezonde portie kritiek bij, zei Joshua in Trouw. ‘Van complimenten leer je niks,’ voegde ze eraan toe. Via de Opera Studio tracht Joshua het conservatief opgeleide toptalent de ogen en oren te openen voor vernieuwing en experiment, vertelde ze aan webmagazine Ammodo. ‘Hoeveel talent je hebt is niet meer het allerbelangrijkst. Als je niet flexibel bent en als je niet open staat om alle mogelijkheden van de kunstvorm te omarmen, ben je geen lange loopbaan beschoren.’