VPRO Gids 11

18 maart t/m 24 maart
Pagina 58 - ‘Een schouwburg op Curaçao’

Een schouwburg op Curaçao

Mark van de Voort ,

Mezzosopraan Tania Kross stopt even met toeren. In Nooit meer slapen vertelt ze over haar toekomstplannen.

De muziek lacht je tegemoet. Zodra Tania Kross (46) het podium betreedt voelt het als een warm welkom. Met het grootste gemak verspreidt de mezzosopraan met Curaçaose roots haar liefde voor muziek. Een ruimhartigheid die niet altijd even vanzelfsprekend is binnen de klassieke muziek. Maar zoals vaak geschiedt bij gulle gevers: er komt een moment dat je even een time-out moet nemen. Dit voorjaar maakt Tania Kross haar voorlopig laatste tournee door Nederland. Onder de noemer Van Curaçao tot Concertgebouw reist ze nog een keer langs alle muzikale hoogtepunten van haar vijfentwintigjarige carrière. Daarbij krijgt Kross gezelschap van twee oude muziekkompanen, pianisten Randal Corsen en Ernst Munneke. Tijdens de optredens licht Kross enkele van haar favoriete klassieke aria’s uit, maar neemt ze de luisteraar ook mee naar haar muzikale bakermat Curaçao. Op 30 mei rondt Kross haar intensieve tournee af in lievelingszaal Het Concertgebouw in Amsterdam. Vanaf dat moment richt ze haar vizier op een toekomst in Curaçao. ‘Ik stop niet met zingen! Maar zelf een tour produceren zoals ik dat nu doe is nogal ingewikkeld op 8.000 kilometer afstand van Nederland,’ vertelt ze aan nieuwsplatform Caribisch Netwerk.

Sinds vorig jaar wonen Kross en haar gezin weer op Curaçao. Het eiland waar haar passie voor operazang en klassiek voor het eerst ontvlamde. Haar beide ouders stimuleerden Kross’ natuurlijke aanleg voor de zangkunst. De jonge Tania zong in koren en merkte dat ze toehoorders diep kon raken met haar stem. Een videobandopname van de opera Carmen – vertolkt door de Afro-Amerikaanse operaster Maria Ewing – bleek een openbaring voor Kross. Niet lang daarna maakte ze de grote oversteek naar Nederland. De zeventienjarige Kross kon zang studeren aan het conservatorium van Utrecht. Het ondernemen en kansen pakken zat in haar genen. Door deelnames aan prestigieuze zangconcoursen als BBC Cardiff Singer of the World en een eigen concertserie in het Concertgebouw maakte ze snel naam.

Haar warme uitstraling en vlotte babbel doen het goed op de kijkbuis. Ze is te gast in tv-programma’s als Maestro, Aria en Beste zangers. Maar op het concertpodium bloeit ze helemaal op. Kross neemt dan graag de touwtjes in handen. Zo produceerde ze een eigen versie van Carmen waarin ook flamenco-invloeden opduiken. Kross wil een zo groot mogelijk publiek kennis laten maken met klassiek. Op Curaçao zet Kross onder meer haar schouders onder een leerorkest voor jongeren en haar spannendste toekomstplan is de bouw van een eerste, eigen schouwburg op Curaçao. Kross is inmiddels advies aan het inwinnen, vertelde ze aan De Groene Amsterdammer. ‘Ook bij lokale partijen op Curaçao, want deze grote en kostbare droom kan ik niet alleen waarmaken.’