VPRO Gids 52

24 december t/m 6 januari
Pagina 97 - ‘Romantisch verhaal met mooie jurken’

Romantisch verhaal met mooie jurken

Ande Meijer ,

Precies een jaar na het zeer populaire eerste seizoen van Sisi is de serie alweer terug met een tweede reeks.  

Even voor de duidelijkheid: Sisi is de serie waarin Dominique Davenport de jonge keizerin Elisabeth speelt, en Jannik Schümann haar echtgenoot keizer Frans Jozef I. Niet te verwarren met Die Kaiserin, dat onlangs op Netflix verscheen (ook met veel succes overigens). Of Corsage, de huidige Oostenrijkse inzending voor de Oscars. Al zal dit laatste niet snel gebeuren, aangezien de keizerin in die laatste film al een vrouw van in de veertig is, gepokt en gemazeld door een zwaar leven, en geen jong meisje, nieuw aan het Weense hof.

Al heeft Elisabeth in dit tweede seizoen van Sisi inmiddels ook al het een en ander meegemaakt. Waaronder de dood van haar eerste kind. Een tragedie waar de echte Elisabeth volgens de verhalen nooit meer helemaal overheen gekomen is, maar ook in dit tweede seizoen blijft deze vertelling van het bekende verhaal een stuk minder donker dan de werkelijkheid was. Want Davenports Elisabeth is even strijd- en levenslustig als altijd.

Wel wordt Elisabeth in de serie getormenteerd door nachtmerries waarin ze in een bad met zwart water wordt onder getrokken, of in het nauw gedreven wordt door een aantal in het zwart gehulde hofdames. Dromen die overduidelijk symbool staan voor hoe benauwend het leven aan het hof is voor de jonge, ooit zo vrije vrouw.

Seizoen twee begint met een echo van het eerste. Opnieuw ligt Elisabeth kronkelend in bed, alleen kreunt ze ditmaal niet van genot maar van pijn. Terwijl het volledige Weense hof in de slaapvertrekken staat toe te kijken, brengt de keizerin zoon Rudolf, een mannelijke erfgenaam, ter wereld. Iets wat haar een zuinig maar tevreden knikje van haar man oplevert.

Niet veel later reizen de echtgenoten samen naar Biarritz om een lening bij een starre Napoleon los te peuteren. Uiteindelijk is het Elisabeth die beter weet dan haar man hoe het spel gespeeld moet worden en het geld binnenhaalt. Niet dan nadat ze overigens een TikTok-waardige fotosessie heeft gehouden met Napoleons vrouw Eugénie en haar kleine hondje.

Hoe waarheidsgetrouw het allemaal is, doet er – anders dan recent bij The Crown – duidelijk een stuk minder toe wanneer de betrokkenen al lang zijn overleden. En Sisi lijkt vooral een romantisch, meeslepend verhaal te willen vertellen over een zeer tot de verbeelding sprekende vrouw in mooie jurken. Een aanpak die opnieuw prima werkt.