De theorie dat het luisteren naar klassieke muziek als pokon op kinderbreintjes zou werken – het zogenaamde ‘Mozart-effect’ – leidde tot een hele industrie voor ouders met statusangst. Onderzoekers uit nota bene Oostenrijk vlooiden de resultaten van vele jaren onderzoek nog eens door en kwamen in 2010 met hun vernietigende oordeel: al die Mozart-voor-foetussen-, Mozart-voor-baby’s- en Mozart-voor-pubers-die-hun-eindexamen-moeten-halen-cd’s en -playlists halen geen klap uit. Mozart doet evenveel voor de intelligentie als, zeg, ‘Broodje Balkan’ van De Tappers.
Toch bewijst het gelauwerde Children of Las Brisas (2022) dat het maken van klassieke muziek daadwerkelijk een verbluffende uitwerking op kinderen kan hebben. De documentaire volgt drie Venezolaanse kinderen uit de arme wijk Las Brisas die professionele muzikanten willen worden. Regisseur Marianela Maldonado ontdekte in 2009 de net geopende muziekschool in Las Brisas en sprak met betrokkenen over ‘El Sistema’, een muziekprogramma voor kinderen dat in de jaren zeventig in Venezuela werd opgericht door José Antonio Abreu, en over de hele wereld navolging kreeg. Ze besloot drie jonge deelnemertjes te volgen.