VPRO Gids 48

26 november t/m 2 december
Pagina 66 - ‘Hoor haar’

Hoor haar

Merav Pront ,

Meer aandacht voor vrouwelijke artiesten is een win-winstiuatie, volgens Leo Blokhuis.

Leo Blokhuis

‘Bij alles wat ik maak, of het nou gaat om mijn radioprogramma’s of om de Top 2000, stel ik mezelf de vraag: hebben we genoeg vrouwelijke artiesten geprogrammeerd?’ Leo Blokhuis, als ‘popprofessor’ onder meer bekend van de Top 2000 a gogo, zet vanavond de mooiste female empowerment songs op een rij in een nieuwe aflevering van Blokhuis extra (NTR). ‘Dat programma maak ik samen met onze regisseur en samensteller Ivar Snoep,’ zegt Blokhuis. ‘Hij is de man met de enorme archievenkennis, en ik bemoei me daar een beetje tegenaan.’

Op 9 december aanstaande is het vijftig jaar geleden dat ‘I Am Woman’ van Helen Reddy op de eerste plaats stond in de Amerikaanse Billboard Top 100, vertelt Blokhuis. Het nummer werd uitgebracht tijdens de tweede feministische golf en werd het absolute lijflied van de vrouwenbeweging. ‘In de jaren zestig waren vrouwen bijna een soort marionetten van mannelijke producers,’ zegt Blokhuis. ‘De vrouwelijke artiesten die zich daaraan wisten te ontworstelen waren echt uitzondering op de regel. Kijk bijvoorbeeld naar het wereldberoemde ‘You Don’t Own Me’ van Lesley Gore. Een heel krachtig lied, maar delicaat genoeg wel weer door twee mannen geschreven. In onze uitzending willen we laten zien hoe vrouwen steeds meer het heft in eigen hand namen.’

Een prachtig voorbeeld daarvan vindt Blokhuis het verhaal achter het iconische ‘I Will Always Love You’ van countryzangeres en songwriter Dolly Parton: ‘Veel mensen zullen dat nummer kennen als een Whitney Houston-hit uit de jaren negentig, maar de oorspronkelijke versie uit 1973 is van Dolly. Toen zij in de jaren zestig opkwam mocht ze op een gegeven moment optreden in de show van Porter Wagoner; een grote naam in de countrymuziek in die tijd. Ze hebben veel platen uitgebracht samen, maar al snel kon Dolly zich aan die ouderwetse Wagoner niet meer optrekken. Hij hield haar juist tegen. Toen heeft Dolly ‘I Will Always Love You’ voor hem geschreven, en gezongen op zijn kantoor. Ze zingt: ‘If I should stay, I would only be in your way’, maar eigenlijk was het natuurlijk andersom. Het was haar manier om met hem te breken. Het is zo’n fantastisch, kwetsbaar en tegelijkertijd sterk nummer. En tien jaar later werd het de grootste hit van het decennium.’

De uitzending van vanavond voert van Gore, naar Parton, langs Destiny’s Child en de Spice Girls, maar ook Nederlandse artiesten passeren de revue. ‘Denk aan Meau, Merol en Roxaenne Hazes, bijvoorbeeld,’ zegt Blokhuis. ‘Dat zijn hele krachtige vrouwen, en zij staan op de schouders van hun voorgangers. Mannen hebben altijd achter de knoppen gezeten in de popmuziek en met deze uitzending willen wij de vinger op de zere plek leggen: het is in ons aller belang dat we die ongelijkheid opheffen.’