VPRO Gids 44

29 oktober t/m 4 november
Pagina 82 - ‘Staat je goed’

Staat je goed

Diederik Samwel ,

De Britse modeontwerper Amy Powney is een ecologische trendsetter binnen de modewereld.

Amy Powney

De manier waarop Amy Powney de top van de Britse mode-industrie wist te bereiken is al een succesverhaal. Maar hoe ze vervolgens duurzaamheid als uitgangspunt nam voor haar bedrijf en ook klanten en volgers daartoe aanzette, spreekt pas echt tot de verbeelding.

Vandaar dat de Canadese filmmaker Becky Hutner een documentaire maakte over Powney: Fashion Reimagined. Daarin wordt de ontwerper geportretteerd als ecologische trendsetter binnen de modewereld.

In de film blijkt dat Powney er van jongs af aan van overtuigd is dat ieder individu op zijn eigen manier voor een schonere omgeving en minder milieubelasting kan zorgen. Op haar tiende verhuisde haar gezin van de stad naar het platteland in Noord-Engeland waar ze voortaan een zelfvoorzienend bestaan leidden. Waarbij ze zich voortdurend afvroegen waar hun voeding, kleding en gebruiksartikelen vandaan kwamen.

Powney bleef trouw aan die principes. Na de modeacademie werd ze in 2006 aangenomen bij het luxueuze en prestigieuze Britse kledingmerk Mother of Pearl. Daar ontwikkelde ze zich binnen een paar jaar van studio-assistent tot creatief directeur. Toen ze in 2017 door modeblad Vogue werd uitgeroepen tot Best Young Fashion Designer besloot ze werk te gaan maken van de productie van duurzame kleding. Met het geldbedrag dat ze voor de onderscheiding ontving, lanceerde ze een jaar later No Frills (zonder franje, DS), de eerste volledig duurzame kledinglijn ter wereld.

Mother of Pearl selecteert de bedrijven waar katoen, wol en andere basismaterialen vandaan komen op het productieproces: daar moet zo min mogelijk water, energie en chemicaliën aan te pas komen. Tegelijkertijd is het streven kleding op de markt te brengen die niet is gebonden aan het seizoen. Want waarom zouden consumenten hun klerenkast volhangen met spullen die ze het grootste deel van het jaar toch niet aantrekken?

Het beïnvloeden van de consument is Powneys volgende doel. Ze hekelt de overconsumptie in de kledingindustrie. Aan de hand van schrikbarende cijfers wordt duidelijk hoeveel geld erin om gaat en hoe snel consumenten overstappen op een andere kledingstijl. Trends buitelen over elkaar heen en kledingstukken worden binnen de kortste keren afgedankt.

In 2020 introduceerde Powney het Instagram-account FashionOurFuture. Ze vond dat er genoeg digitale mode- en klimaatplatforms bestonden, maar gek genoeg niet één waar beide issues samenvielen. Via het account roept ze iedereen op voorbeelden van duurzaam kledinggedrag te posten. Of het nu gaat om kledingreparaties, hooguit één keer per jaar een spijkerbroek aanschaffen of vaker een winkel voor tweedehands kleding binnenlopen. De campagne bleek succesvol. Grote Britse mode- en warenhuizen introduceren geleidelijk aan duurzaam geproduceerde kleding binnen hun collecties.