De manier waarop Amy Powney de top van de Britse mode-industrie wist te bereiken is al een succesverhaal. Maar hoe ze vervolgens duurzaamheid als uitgangspunt nam voor haar bedrijf en ook klanten en volgers daartoe aanzette, spreekt pas echt tot de verbeelding.
Vandaar dat de Canadese filmmaker Becky Hutner een documentaire maakte over Powney: Fashion Reimagined. Daarin wordt de ontwerper geportretteerd als ecologische trendsetter binnen de modewereld.
In de film blijkt dat Powney er van jongs af aan van overtuigd is dat ieder individu op zijn eigen manier voor een schonere omgeving en minder milieubelasting kan zorgen. Op haar tiende verhuisde haar gezin van de stad naar het platteland in Noord-Engeland waar ze voortaan een zelfvoorzienend bestaan leidden. Waarbij ze zich voortdurend afvroegen waar hun voeding, kleding en gebruiksartikelen vandaan kwamen.
Powney bleef trouw aan die principes. Na de modeacademie werd ze in 2006 aangenomen bij het luxueuze en prestigieuze Britse kledingmerk Mother of Pearl. Daar ontwikkelde ze zich binnen een paar jaar van studio-assistent tot creatief directeur. Toen ze in 2017 door modeblad Vogue werd uitgeroepen tot Best Young Fashion Designer besloot ze werk te gaan maken van de productie van duurzame kleding. Met het geldbedrag dat ze voor de onderscheiding ontving, lanceerde ze een jaar later No Frills (zonder franje, DS), de eerste volledig duurzame kledinglijn ter wereld.