VPRO Gids 44

29 oktober t/m 4 november
Pagina 66 - ‘‘Gewoon niet meer tanken’’

‘Gewoon niet meer tanken’

Tara Lewis ,

Weerman Gerrit Hiemstra blijft communiceren over het klimaat.

Kort voor de klimaattop in Sharm El-Sheikh maakt de NOS De staat van het klimaat.

Is het is belangrijk dat juist de NOS zo’n programma maakt?

Gerrit Hiemstra: ‘Het is de taak van de NOS om iets met relevante ontwikkelingen te doen. Maar als je het mij persoonlijk vraagt is dit een belangrijk thema.’

Zelf ben je ook actief in het tegengaan van misinformatie over het klimaat.

‘Ik richt me niet specifiek op mensen die twijfels hebben of twijfel zaaien, daar gaat het mij niet om. In de praktijk ga ik op Twitter wel in discussie met klimaatontkenners, maar dat is vaak een reactie op mijn doel om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.’

Is dat nodig?

‘Absoluut. Ik ben elke keer verbaasd dat mensen zo onder de indruk zijn, van zowel klimaatverandering zelf als wat er voor nodig is om er iets aan te doen. Aangezien fossiele brandstoffen het kernprobleem zijn zeg ik: ‘Je moet gewoon niet meer gaan tanken.’ Dan kijken ze je raar aan, maar dat is de consequentie. Je zult een alternatief moeten vinden om jezelf te verplaatsen. Dat betekent een andere manier van hoe we ons leven inrichten.’

Zijn mensen daar ontvankelijk voor?

‘De mensen die ik in een zaaltje heb wel, anders waren ze natuurlijk niet gekomen. Maar je haalt ze wel uit hun comfortzone door te stellen dat ze eigenlijk niet meer met het vliegtuig op vakantie kunnen.’

Wat zeg je tegen cynici?

‘Ik ben ook niet zo geboren. Ik heb ook moeten leren dat het anders moet. Dat is een mentaal proces, van je realiseren dat er een probleem is, tot erkennen dat je daar zelf onderdeel van bent en dus iets anders moet doen.’

Welke verandering vond je zelf het lastigste?

‘Dat zal voor de meeste mensen gelden, maar ik vond het aanpassen van voeding moeilijk. En vroeger was ik een echte autoliefhebber, van snelle auto’s en zo. Maar ik kon me moeilijk enerzijds met klimaatverandering bezig houden en in een Italiaanse sportauto met zes cilinders aan komen rijden. Dus heb ik een proefritje gemaakt in een Tesla en zei toen ik thuiskwam tegen mijn vrouw: vandaag heb ik in de toekomst gereden. Ik herinner me nog precies dat gevoel. Terwijl ik een vooroordeel had over elektrisch rijden, maar dat kun je pas bijstellen als je het ervaart. Het is altijd anders dan je denkt. Maar mensen vinden het eng en daar komt de meeste weerstand vandaan.’ 

Gelukkig vertrouwen mensen jou.          

‘Dat schijnt zo te zijn. Het helpt wel om de boodschap over te brengen. En ik heb een groot bereik, dus ik vind het mijn taak om hierover te communiceren. Daarom geef ik ook dit interview.’