Het studentenleven. Dat is toch één groot feest? Op kamers gaan, experimenteren, het leven ontdekken. Oudere generaties kijken er weleens met weemoed op terug. Maar uit onderzoek van onder andere het rivm bleek vorig jaar dat meer dan tweederde van de studenten te maken heeft met emotionele uitputting; ruim een kwart heeft soms de wens om niet meer te leven.
Dat de huidige generaties psychisch kwetsbaarder zijn dan de vorige, ontdekte de Leidse huisarts Nanny van den Braken al ruim vóór de coronapandemie. Het begon met een niet-pluisgevoel over de stroom jonge patiënten met klachten als straatvrees, gameverslaving, anorexia of depressie. Wat bleek? Het percentage jonge hoogopgeleide Leidenaars in de wijk Boerhaave dat de huisarts met mentale klachten bezocht, verdubbelde: van vier procent in 2016 naar acht in 2019.
In Boven verwachting (2022) is het opnieuw Van den Braken die iets blootlegt. In haar met bosbehang gedecoreerde praktijkruimte horen we hoe ze intakegesprekken voert met jonge patiënten. ‘Ik ben teleurgesteld in mezelf’, antwoordt een student met terugkerende depressies.
De intieme inkijkjes in de hyperambitieuze belevingswereld en de worstelingen van Generatie Z zijn verre van nieuw. Zie bijvoorbeeld de onlangs uitgezonden film Brandstof (2022), waarin jongeren vertellen hoe zij in een burn-out terecht kwamen, of Pretend student (2021), over Mike en Luna die hun omgeving doen geloven dat ze studeren, terwijl ze al lange tijd zijn gestopt met hun studie. Andere documentaires zoeken met experts naar oorzaken (Zembla: De tijd van je leven, 2022).
Boven verwachting kiest voor een meer oplossingsgerichte invalshoek, zo toont de opvallende montage in de laatste minuut. Plots verschijnen er uitbundig dansende mensen in beeld, ondersteund door de grauwende gitaren van The Brogues met hun hit ‘I Ain't No Miracle Worker’ (1966). Weemoed naar de revolutionaire jaren zestig: je zou het ook Generatie Z toewensen.