Kijken met Loes Haverkort Loes Haverkort (41) is actrice en speelt de hoofdrol in de comedyserie Moedermaffia, die vanaf 30 september te zien is.
Rookgordijn in de Bijlmer Wat ging er in 1992 mis bij de vliegramp in de Bijlmer? Hierover schreef Michael Leendertse de dramaserie ‘Rampvlucht’. In deze complotthriller gaat een dierenarts uit de Bijlmer met twee journalisten op zoek naar de waarheid. ‘Dit verhaal vertelt ook iets over het Nederland van nu.’
Kleren maken de mens Avery Trufelman laat je in haar podcasts anders kijken naar de wereld om ons heen. De serie Articles of Interest gaat over wat er in onze kledingkast hangt. ‘Alles wat we dragen heeft een geschiedenis en een context.’
De erfenis van ‘Che’ Sankara Thomas Sankara probeerde het arme en corrupte Opper-Volta te veranderen in een zelfvoorzienend en fatsoenlijk land. Na zijn dood groeide hij uit tot een voorbeeld van Afrikaans zelfbewustzijn en onafhankelijkheid.
Een slechte grap In het tragikomische Mo volgen we het dagelijks leven van een Palestijnse vluchteling die al 22 jaar zonder paspoort in de VS woont. Hoofdrolspeler en coauteur Mohammed Amer kon voor de Netflixserie rijkelijk uit zijn eigen ervaringen putten.
Gedegen doorvlooiwerk Met behulp van openbare digitale bronnen werkt Christiaan Triebert bij The New York Times aan nieuwe vormen van journalistiek. Tegenlicht onderzoekt of deze werkwijze ook het wantrouwen tegen de pers kan wegnemen.
Stasipraktijken We leven in een surveillancemaatschappij en dat vinden veel mensen wel best. Wat gluur- en afluisterpraktijken onder een ander regime kunnen opleveren, is te horen in de NTR-podcastserie Atlas. ‘Je weet nooit wie je kunt vertrouwen.’
De geest van Agatha Christie De moordmysteries van Agatha Christie hebben nog niets aan populariteit ingeboet. De komische whodunit See How They Run is een sluwe ode aan haar toneelstuk The Mousetrap.
Blaudzun in beweging De voorstelling Oscar – een hommage aan circusdirecteur Oscar Carré – is een verrassende pas de deux tussen Johannes ‘Blaudzun’ Sigmond en Scapino Ballet. ‘Ik beweeg veel als ik optreed, maar ik ben geen danser.’
Het ongekende kind Op literatuurfestival ILFU in Utrecht komt in het onderdeel Exploring Stories onder anderen Ayelet Gundar-Goshen aan het woord. Met ‘Waar de wolf loert’ leverde ze onlangs haar vierde roman af.
Filmcrash Steve McQueen: The Lost Movie is een energieke en aanstekelijke documentaire over een filmklassieker die nooit is gerealiseerd.