VPRO Gids 26

25 juni t/m 8 juli
Pagina 115 - ‘Schik in seks’

Schik in seks

Noor Spanjer ,

Sekszusjes Krista en Marcelle behandelen in les vier ‘plezier’.

Via gebakjes leren leerlingen communiceren over wat ze (niet) lekker vinden

‘De klei-animaties zijn ondersteunend aan de inhoud, om een gevoel of een beeld over te brengen,’ vertelt Sekszusje Marcelle terwijl ze een stuk roze klei bewerkt. Ze is bezig met een werkje voor de uitzending. ‘De aflevering gaat onder meer over het seksplezier van de vrouw, wat jarenlang een ondergeschoven kindje is geweest. Daarom klei ik een clitoris die zichzelf bevrijdt: ze zit eerst verstopt achter een doekje, komt dan langzaam tevoorschijn en uiteindelijk schittert ze naast een penis. Die penis moet ik ook nog kleien, die wil ik eigenlijk wat kleiner maken.’ 

De plezier-aflevering volgt direct op die over instemming, omdat die twee onderwerpen nauw met elkaar verbonden zijn volgens Marcelle. ‘Het is natuurlijk de bedoeling of zelfs de voorwaarde dat je plezier hebt in seks, en je kan geen plezier hebben als je niet goed voor je eigen grenzen zorgt.’

In de lessen met de leerlingen focussen de Sekszusjes op hoe je kan voelen wat fijn is en hoe je dat overbrengt op de ander. Direct met de pubers over hun eigen ervaringen praten doen ze niet, maar ze hebben wel een oefening bedacht om de leerlingen te laten ervaren hoe je overbrengt wat je wil: in tweetallen maken ze gebakjes voor elkaar, waarbij ze aan de ander moeten vertellen hoe ze willen dat hun gebakje wordt versierd. ‘De vraag is wat er dan ontstaat in de communicatie: heb je aan één woord genoeg, zeg je er wat van als de ander niet doet wat je eigenlijk in je hoofd had, of denk je ‘laat maar, hij doet zo zijn best’? Dit zijn allemaal vaardigheden die je ook nodig hebt bij seks.’

Ervaart Marcelle zelf nog wel plezier in seks, nu ze er haar werk van heeft gemaakt? ‘Juist méér! Er is meer openheid thuis en ik geef veel beter aan waar mijn behoeftes liggen. Bij dit onderwerp is kennis het meest relevant, heb ik ontdekt.’