VPRO Gids 21

22 mei t/m 28 mei
Pagina 7 - ‘Forum’
papier
7

Forum

Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.

Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.

Danny’s wereld

In Danny’s wereld (aflevering ‘Open en bloot’, NPO 2, 6 mei jl.) werd kindermisbruik op internet aan de kaak gesteld en daarbij werd een direct verband gelegd met naturisme/nudisme. Ik vond dat nogal schokkend. De voorzitter van de belangenorganisatie voor naaktrecreatie NFN, Christine Kouman, werd geconfronteerd met foto’s van (blote) kinderen in een naturistische context, naast foto’s van kindermisbruik. De suggestie: naaktfoto’s van kinderen zijn schandelijk en staan op één lijn met misbruikfoto’s. Het is natuurlijk ongewenst dat foto’s die in gezinsverband zijn genomen zich ongecontroleerd verspreiden, maar dat is een veel breder probleem dat samenhangt met het internet.

FRANS VISSER, ZANDVOORT

Ruth Joos

Mocht Janine Abring uit de tijd raken bij Zomergasten dan is Ruth Joos misschien een goeie opvolger? Allebei grote klasse!

THÉRÈSE SCHOONE

Andere tijden

Ik heb altijd gedacht dat we al doelgroepenprogrammering hadden in Nederland. NPO 3 is voor mensen onder de veertig. NPO 1 is voor mensen die het geduld hebben om naar praatprogramma’s te kijken, leeftijdscategorie: veertig tot 65. NPO 2 is voor 65 jaar en ouder, mensen die wel wat beters te doen hebben. Ik begrijp dus niet waarom Andere tijden moet verdwijnen.

FRANS VAN GALEN, AMSTERDAM

Fotografen

Graag klim ik even in de pen. Mooie artikelen in VPRO Gids #19 naar aanleiding van Michiel van Erps documentaireserie De roze revolutie (p. 10 t/m p. 18), waarvoor dank en complimenten. Mooie eerste aflevering ook. Wel heb ik een kanttekening bij de cover van deze gids. Prachtige foto’s, echt. Temeer daar ik er een erg fijne ex tussen zag staan. Het is alleen wel héél erg Amerikaans. En dat terwijl we zulke goede fotografen van eigen bodem hebben, zoals – ik houd het even bij de vrouwen – Gon Buurman, Marian Bakker, Adriana Sjan Bijman en Diana Blok.

MARLEEN HEEMAN, CASTRICUM

Platenzaak

Ongevraagd advies aan de eindredactie naar aanleiding van het artikel ‘De bijsmaak van “Brown Sugar”' (VPRO Gids #18, p. 16): verwijder altijd de toevoeging ‘staat op Spotify’ en vervang het door 'loop even naar de platenzaak'.

JOHN VEERMAN, ROTTERDAM

Brommer op zee (8)

Brommer op zee vind ik een verrassend leuk en afwisselend boekenprogramma. Als fervent lezer kan ik me gemakkelijk identificeren met de presentatoren wanneer ze uitleggen waarom een boek hen heeft geboeid. Hun vragen aan de geïnterviewden zouden ook mijn vragen kunnen zijn. De leesclub waar je je bij aan kunt haken en de brief aan een schrijver die ter plekke wordt beantwoord maken het programma in mijn ogen helemaal compleet.

SINI DEKKER, GRONINGEN

Brommer op zee (9)

Vroeger was alles beter. Een dooddoener. Maar nu zie ik een boekenprogramma waar de honden geen brood van lusten. Een wirwar, waar twee presentatoren zich doorheen proberen te worstelen. Elkaar soms wat vragend en dan weer wat verbijsterd aankijkend. Het decor past bij de stapeling van aankondigingen, rommelige interviews en wanhopig kijkende schrijvers, zoals A.L. Snijders. Om in een uur tijd eerst een tiental boeken aan te prijzen, dan een diepte-interview te doen, een lezersforum aan het woord te laten en ten slotte een schrijver in een broeikas zijn of haar legsel te laten presenteren gaat mij te ver. Je hoeft niet altijd mee te gaan met de tijd.

JEROEN FOKKE, NIJMEGEN