VPRO Gids 19

8 mei t/m 14 mei
Pagina 7 - ‘Forum’
papier
7

Forum

Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.

Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.

Restaurantrecensies

Al vele jaren prijkt uw gids in mijn gezichtsveld tijdens de avondmaaltijd. De diverse columns genieten daarbij mijn voorkeur. De laatste weken echter vraag ik mij in gemoede af waarom uw Yasha is gestopt met zijn restaurantrecensies. 'Uit de losse pols' en 'makkelijk neergepend', zo lijken deze. Toch zijn ze uniek, verrassend, geestig en verslavend. Ze brengen een lach waarnaar ik wekelijks uitkijk en ze worden node gemist. Wellicht is zijn keuze onherroepelijk, maar wilt u Arnon Grunberg ervan overtuigen dat zijn beslissing door mij als een oprecht gemis ervaren wordt?

HANS J.M. FENNIS, HAARLEM

Piersonrellen (2)

Ik sluit mij aan bij de kritiek van René Meeuws (’Forum’ #17) op het artikel ‘Oorlog in de Piersonstraat’ (VPRO Gids # 15, p. 24). Het lijdt aan onderschatting voor wat er plaatsvond. Heeft auteur Merel van Ommen overigens ooit de Piersonstraat bezocht? Zij meent dat ‘het knusse straatje in de benedenstad, vlak bij de Waalkade’ ligt, terwijl de straat midden in het centrum van de bóvenstad ligt, bijna aan Plein 1944, waar alles om begonnen was.

VICTOR VROOMKONING, NIJMEGEN

Angst (2)

Heel hartelijk dank voor het meest verzwegen en nu openhartig behandelde thema 'angst' in VPRO Gids #17. Een wereld van het echte (be)leven stelt u in het volle licht.

JOOP GOES , BLARICUM

Brown Sugar

Ik stuur nooit een reactie, maar nu ‘moet’ ik wel. De foto van Mick Jagger bij het artikel over mijn favoriete band, The Rolling Stones, stamt niet uit 1971, maar uit 1976 (VPRO Gids #18, p. 16, ‘De bijsmaak van “Brown Sugar”’). Een kleinigheid, maar toch. En ‘Brown Sugar’ is inderdaad een fantastische song. Op plaat of op cd, maar live helemaal. In mijn ogen is de oorspronkelijke tekst overigens de beste versie.

JEROEN STARINK, ALKMAAR

Brommer op zee (4)

Ik vond het al heel goed nieuws dat er weer een boekenprogramma op tv zou komen, maar na twee afleveringen van Brommer op zee ben ik nog veel enthousiaster: het is ook nog eens een heel goed boekenprogramma! Echt knap om een programma over boeken zo afwisselend te maken, met veel meer dan alleen interviews met schrijvers. Net zoals Holland sport veel leuker en afwisselender was dan andere sportprogramma's, lukt dat hier nu ook. Ik heb al weer veel te veel boeken gekocht dankzij jullie.

EVA-ANNE LE COULTRE, GRONINGEN

Media

Dat de media een belangrijke rol spelen op het maatschappelijk toneel is een open deur (VPRO Gids #16, p. 23, ‘Aandachtsproblemen’). Maar niet alleen in onze tijd zijn ze deels verantwoordelijk voor het succes van bepaalde politieke of religieuze stromingen. Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst hebben ze een steeds grotere invloed op de vorming van de publieke opinie gekregen. Zo blijkt uit het boek Het merk Luther van de Britse historicus Andrew Pettegree dat de kerkhervormer niet alleen een begaafd theoloog was, maar vooral een gewiekste populist die dankzij de boekdrukkunst erin slaagde zijn werk massaal op de markt te brengen en zo een belangrijk deel van de bevolking achter zich kreeg. En wat Pettegree onlangs aantoonde voor de zestiende eeuw deed de Amerikaanse socioloog reeds in 1979 voor de twintigste eeuw. Aan de hand van voorbeelden uit de Amerikaanse geschiedenis, zoals Watergate, toont hij in zijn magistrale werk The Powers That Be overtuigend aan dat de media veranderden van een macht die zich aanvankelijk slechts bezighield met het doorgeven van nieuws in een macht die het nieuws zelf ging maken en daarmee een stempel drukte op de publieke opinie.

ALBERT KORT, KAPELLE