VPRO Gids 49

5 december t/m 11 december
Pagina 6 - ‘Forum’
papier
6

Forum

Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.

Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.

Spiritisme

Om de inhoud van professor W.H.C. Tenhaeffs standaardwerk Het spiritisme uit 1975 te nuanceren (VPRO Gids #47, p. 10, ‘De geest blijft uit de fles’), heb ik voorin een citaat uit Koot en Bie’s Bescheurkalender geplakt: ‘Toen ze na jaren van vruchteloze seances de tafel eindelijk aan het dansen kregen, kwam er een boodschap van hun overleden buurman door: of het misschien beetje minder lawaaiig kon.’

CHRIS REINEWALD, AMSTERDAM

Griekse tragedie

Hoe merkwaardig toch! Een land dat door de meeste Europeanen als de bakermat van de westerse beschaving wordt gezien. Een land waar de grondslagen van de filosofie en wetenschap werden gelegd, en waar de kunst en literatuur tot ongekende bloei kwamen. Het Griekse volk heeft met zijn rijke verleden bij ons dan ook altijd een streepje voor gehad. Toen de Grieken in 1821 in opstand kwamen tegen hun Turkse overheersers koos de publieke opinie in Europa partij voor de Grieken, die als de afstammelingen van de legendarische helden uit de klassieke oudheid werden gezien. De filhellenen stuurden geld, wapens en vrijwilligers naar het land en de Engelse dichter Lord Byron meldde zich zelfs aan als vrijwilliger. Dankzij ingrijpen van onder meer Frankrijk en Engeland werd Griekenland in 1832 een onafhankelijk land. Uit het interview met de Griekse regisseur Sofia Exarchou (VPRO Gids #47, p. 15, ‘Griekse tragedie’) blijkt hoe groot het contrast met de huidige situatie is. Het is echter niet alleen de uitzichtloze situatie voor de vele jongeren of de problematische omgang van de Grieken met het verleden van hun land die voor de nodige problemen zorgt. Ook de houding van de West-Europese leiders tegenover Griekenland is hieraan debet. Het land wordt niet langer gezien als onze bakermat, maar als de paria van Europa. Een geldverkwister, grotendeels terend op ‘ons’ belastinggeld en kennelijk alleen geschikt als opvangplaats voor vluchtelingen.

ALBERT KORT, ’S-HEER HENDRIKSKINDEREN

Vrijmetselarij

In het artikel ‘Niet alle mensen worden broeder' (VPRO Gids #47, p. 35) staat dat de vrijmetselarij een genootschap van alleen mannen is. Dat is niet juist. Al anderhalve eeuw, vanaf de Franse Revolutie, bestaan er gemengde loges in de wereld. In Nederland zijn drie vrouwenloges, twee andere zijn in oprichting. Voorts zijn er zo’n 22 gemengde loges. Een aan de vrijmetselarij verwante vrouwelijke orde is de weefsters, met circa vijftien loges.

LENY GUBBI, IJSSELSTEIN

Mondo (8)

Vorig jaar: Vrije geluiden en Boeken verdwijnen. VPRO: niet getreurd, er komt een prachtig cultuurprogramma voor terug. En nu?

LINDA KOOL, SCHOONHOVEN

Mondo (9)

Hebben we eindelijk een hoogstaand, spraakmakend en informatief cultureel programma onder leiding van een enthousiaste en deskundige presentatrice, beslist de NPO in al haar ‘wijsheid’ dat Mondo van de buis moet. Een schande! Een knieval voor de kijkcijfers. Dit kon je verwachten bij de commerciële zenders, maar niet van mijn VPRO! Is de beslissing gevallen of zijn er nog mogelijkheden denkbaar, bijvoorbeeld op een later tijdstip uitzenden, als kijkcijfers minder belangrijk schijnen te zijn. Alstublieft, zoek naar een oplossing en probeer dit prachtige programma te behouden (en ook uw leden!)

GERARD HOLTHUIZEN

Mondo (10)

Zondagavond genoten van de prachtige uitzending van Mondo en deze week als kers op de taart Mondo op Idfa. Hoe is het toch mogelijk dat zo’n mooi cultuurprogramma van de buis wordt gehaald? Er wordt verder nauwelijks aandacht aan onze mooie pareltjes besteed, terwijl kunstenaars het, zeker in deze bizarre coronatijd, al zo moeilijk hebben. Zijn wij Nederlanders dan zulke cultuurbarbaren die hier geen belangstelling meer voor hebben? Ik geloof er niets van. Volgens mij moeten wij voor Mondo de barricade op!

RACHEL MERTZ