George Clooney is weer present op het filmfestival van Venetië, dit keer met de zwarte komedie Suburbicon. Geselecteerd worden is eervol én risicovol. Op festivals is winnen namelijk belangrijker dan meedoen.

Tik ‘George Clooney’ en ‘Venetië’ in en Google zal je pagina’s lang linkjes voorschotelen van het huwelijk in 2014 tussen de toen 53-jarige acteur en de 36-jarige mensenrechtenadvocate Amal Alamuddin. Een celebrity-huwelijk waarvoor het centrum van Venetië twee uur lang werd afgesloten. Mensenrechtenactivist Clooney had Alamuddin leren kennen in Italië, en wilde daarom ook daar met haar trouwen. En Venetië was, in zijn eigen woorden: ‘De mooiste stad die ik ooit heb gezien. Het is net een Disney-attractie.’

Clooney kan het weten, want hij is al jaren vaste gast op het filmfestival van Venetië. Als acteur kwam hij naar het Lido voor de wereldpremières van onder meer Burn After Reading, Michael Clayton en Gravity. Als regisseur was hij er in 2005 voor zijn politieke drama Good Night, and Good Luck (dat toen vijf prijzen won), en in 2011 mocht hij met The Ides of March, ook al een politiek drama, het festival zelfs openen.

Ieder festival heeft zo zijn eigen darlings, makers die bij de programmeurs van een festival een streepje voor hebben. Clooney is een van de darlings van Venetië. Zoals bij elke goede relatie snijdt het mes aan twee kanten. Een wereldster als Clooney op de rode loper is belangrijk voor het festival, maar voor Clooney is het ook fijn om te weten dat in Venetië altijd een plekje voor zijn film wordt vrijgemaakt. Wordt je film ondanks de darling-status toch niet geselecteerd – zoals Clooney in 2009 overkwam met zijn goofball-sportkomedie Leatherheads – dan weet je dat je de verwachtingen voor die film snel zal moeten bijstellen.

Julianne Moore en Matt Damon in Suburbicon

Hofleverancier Clooney is ook dit jaar weer van de partij, als regisseur van de zwarte komedie Suburbicon. Over een burgerman in een Amerikaanse buitenwijk in de jaren vijftig, die het recht in eigen hand neemt als hij en zijn gezin worden geterroriseerd door de maffia.

Suburbicon draait in Venetië in competitie en dingt dus mee naar de hoofdprijs, de Gouden Leeuw. Geselecteerd worden voor die competitie is een eer, maar ook een risico. Op festivals geldt namelijk dat winnen belangrijker is dan meedoen. Want wint je film geen prijzen, dan zal hij wel niet zo goed zijn, is al gauw de conclusie.

Het is een risico dat makers in Venetië graag lopen, want onder festivaldirecteur Alberto Barbera is het festival de laatste jaren uitgegroeid tot hofleverancier van Oscarwinnaars. Films als Gravity, Birdman, Spotlight en La La Land gingen er in première en hielden vervolgens huis bij de Oscars. Vandaar dat veel grote Amerikaanse films hun zegetocht nu in Venetië willen beginnen. Naast Clooney kozen dit jaar ook Alexander Payne (Downsizing), Darren Aronofsky (Mother!), en Guillermo del Toro (The Shape of Water) voor Venetië.

VPRO Cinema koos al jaren geleden voor Venetië en zal ook dit jaar weer dagelijks verslag doen van het festival, dat van 30 augustus tot en met 9 september wordt gehouden.

Alles over het filmfestival van Venetië