Hoe er van politieserie Battle Creek, vanavond te zien op Canvas, simpelweg te veel verwacht werd.

Het script voor de eerste aflevering van Battle Creek lag ruim twaalf jaar op een plank, ergens diep in het gebouw van de Amerikaanse zender cbs. Er was niemand die ernaar omkeek. Tot vorig jaar. Toen bleek de schrijver van dat stoffige pak papier plots een televisiegenie. Vince Gilligan was doende zijn meesterwerk Breaking Bad af te ronden en stond daarom in alle spotlights.

‘Als ik nu ergens naartoe ga met het telefoonboek en Vince’ naam staat erop, dan krijg ik het verkocht,’ stelde een hoge pief van Sony vorig jaar in een baldadige bui in The New York Times. Wie het volgende Gilligan- project in handen kreeg had dus geheid een kaskraker. De baas van cbs herinnerde zich daarop het verloren script en toog met een paar flessen wijn naar Gilligan en consorten. In een voor een Amerikaanse zender onkarakteristieke move werd geen pilot maar meteen een heel (dertiendelig) seizoen besteld. Niemand die zich afvroeg waarom het script daarvoor twaalf jaar op een plank had gelegen.

Daarmee is niet gezegd dat Battle Creek slecht is. Integendeel. Het is gedegen , maar meer ook niet. Het verhaal is als volgt: in het kleine stadje Battle Creek, Michigan is de politiemacht permanent onderbemand en onderbetaald. Rechercheur Russ Agnew (Dean Winters) moet het hebben van houtje-touwtje apparatuur en een flexibele instelling als het gaat om de wet. Dat verandert gedeeltelijk met de intrede van zijn nieuwe partner, fbi-agent Milt Chamberlain (Josh Duhamel). Die heeft wel het geld en de middelen, volgt vanzelfsprekend het boekje en torst daarnaast een geheim met zich mee, want wat doet deze special agent eigenlijk in Battle Creek, helemaal in zijn uppie? Afijn, het buddy copgenre kreeg er een nieuw programma bij en de televisiecritici namen daarvan akte, maar keken er verder niet van op. Het publiek evenmin.

Battle Creek kon ook eigenlijk nooit aan de verwachtingen voldoen. Zeker toen bleek dat Vince Gilligans betrokkenheid ophield bij dat eerste script. Die ging veel liever door met Better Call Saul, het vervolg op Breaking Bad en vooralsnog wel een succesnummer. Televisiemaker David Shore nam de teugels over bij Battle Creek en hoewel zelf niet onverdienstelijk (hij was de man achter het langlopende House), was en is hij ook een stuk conventioneler dan zijn collega. Halverwege het eerste seizoen liet cbs weten dat het bij één seizoen zou blijven .