Bij de 66e Emmy Awards, maandagnacht uitgereikt, zaten eigenlijk geen verrassingen. Breaking Bad. Modern Family. Julia Louis-Dreyfus (Veep). Jim Parsons (The Big Bang Theory). Sherlock. Fargo. Onze bingokaart konden we zo afstrepen. Nee, qua tijdsbesteding hebben we voor volgend jaar een beter alternatief: het Emmy-archief, een archief met een hoofdletter A.

Wie namelijk achter de schermen zoekt van de Emmy Awards, vindt daar de Television Academy, een stichting die zich fulltime richt op het bestuderen en bewaren van de Amerikaanse televisiegeschiedenis. Een soort Beeld en Geluid, maar dan in het kwadraat. Moest je daarvoor vroeger nog afreizen naar Hollywood , tegenwoordig kun je terecht op www. emmytvlegends.org.

Daar is een ongelofelijke schat aan interviews verzameld, over zo’n beetje elk Amerikaans programma dat ooit op televisie is verschenen, van Bob Newhart (1961-1962) tot Breaking Bad (2008-2013). Die interviews zijn niet alleen met acteurs, regisseurs en schrijvers, maar ook met cameramannen, kostuumdesigners en editors. Iedereen krijgt zijn momentje in de spotlights en dat betekent uiteindelijk meer dan vierduizend uur (!) aan materiaal. 

Neem eerdergenoemde Julia Louis-Dreyfus, Emmywinnares voor Seinfeld, The New Adventures of Old Christine en nu Veep. Ze sprak uitgebreid ( drieënhalf uur) met de Television Academy over ongeveer alles dat je je kunt bedenken: haar jeugd, Saturday Night Live, het succes van Seinfeld en haar eigen producerwerk. Wie alleen wil weten hoe ze haar personage in Veep heeft ontwikkeld (onder andere door middel van gesprekken met voormalige vice- presidenten), wordt daarin ook nog tegemoetgekomen door de Television Academy. Elk interview is tot in detail gedocumenteerd en met een klik op de knop hoor en zie je wat je wilt.

Een beetje televisiefanaat voelt zich hier dus als een kind in een snoepwinkel. Mary Tyler Moore bespreekt alles van The Dick Van Dyke Show tot Rhoda. De halve cast van Star Trek is voor de camera gezet. David Chase praat over The Sopranos, Matthew Weiner over Mad Men en ja, Vince Gilligan uitgebreid over Breaking Bad. Cagney én Lacey. Regisseur Thomas Schlamme legt uit hoe hij de ‘walk and talk shots’ in The West Wing aanpakte, Mike Post praat over alle deuntjes die hij componeerde, van The A-Team tot Law & Order, en Henry Winkler vertelt waarom Fonzie (Happy Days) over een haai sprong (het fameuze jumping the shark moment). We zouden handvaten willen bieden, maar zijn inmiddels zelf ergens tussen Six Feet Under en Taxi verdwaald geraakt. Klikken op bovenstaande link is dus geheel op eigen risico.