Vorige week berichtte tv-blogger Ilse van der Velden over de serie House of Cards. Een 'game changer' omdat de productie op geheel nieuwe wijze aan de man wordt gebracht. Wat is er dan zo bijzonder aan de methode van Netflix?

Lees hier deel 1 van de blog over House of Cards.

Even wat achtergrond. Netflix begon in 1997 als dvd-verhuurbedrijf per post en dat is het nog steeds, maar vooral is het nu een soort Spotify voor films en series, die je kunt streamen op pc, mobiel of tv. Dankzij megadeals met grote filmproducenten zoals Paramount, MGM, Lions Gate, Time Warner en Disney heeft Netflix een titelbestand waar je steil van achterover slaat.

Met wereldwijd 33 miljoen betalende abonnees die allemaal een kleine honderd dollar per jaar neertellen, is Netflix nu een miljardenbedrijf. Google toonde eind vorig jaar interesse in overname, en bood toen naar verluidt 17 miljard dollar. Netflix zit al vrijwel over de hele aardbol - sinds vorig jaar ook in Scandinavië, waar het volgens een woordvoerder ‘erg succesvol’ is. Nederland volgt waarschijnlijk ook, maar wanneer is onbekend.

Hoe Netflix het geld ophoestte om House of Cards te maken - drie miljoen per aflevering - is dus duidelijk. Maar om de rol van doorgeefluik los te laten en aan de kant van de makers te gaan staan, vraagt behalve dollars ook lef en visie. De top van Netflix toonde over beide te beschikken door overrompelend groots uit te pakken op een moment dat de uitrol van het 4G-netwerk voor de deur staat, en in de VS voor het eerst meer films ( legaal) via internet worden bekeken dan op dvd.

Nattevingerwerk kwam daar overigens niet bij kijken. Ook in de manier waarop House of Cards is geproduceerd, toont Netflix zich een pionier.

Net als Google en Facebook houdt Netflix het gedrag van gebruikers nauwgezet bij en slaat alle gegevens op. Wanneer drukt iemand op pauze, en wat vinden de mensen van de film of serie die ze net zagen? Na iedere sessie worden gebruikers gevraagd hun mening te geven. De databanken die zo ontstaan, bieden meer nuttige informatie dan welke marketingstrategie ook. Zoals Google en Facebook die data inzetten voor op maat gesneden advertenties, zo gebruikte Netflix ze om een serie te maken die voldeed aan de wensen van de grootste gemene deler. Is Kevin Spacey populair? Dan vragen we hem.

Critici doken hier meteen bovenop en wezen op de mogelijke consequenties van deze koppeling van data aan inhoud. Maar het is de toekomst. En wat is er erg aan, als het series oplevert van het kaliber van House of Cards?

De torenhoge production value en het uitstekende acteerwerk in werkelijk alle hoofd- en bijrollen, maken van House of Cards een imposante serie. Het verhaal is weliswaar niet vernieuwend of bijster origineel, maar wel op het verslavende af onderhoudend, met klassieke ingrediënten zoals we die kennen uit de grote koningsdrama’s: macht en corruptie. Daarbij is House of Cards - en daarin onderscheidt het zich wel - zelfs voor een politieke serie dodelijk cynisch. En opvallend duister, het zweemt zelfs richting horror af en toe.

Centraal in het verhaal staat een in de hoogste Amerikaanse politieke kringen verkerend power-couple: Kevin Spacey is congreslid Frank Underwood, een niets of niemand ontziende, machtsbeluste politicus, in de pers al vergeleken met MacBeth - niet voor niets heeft hij op de poster van de serie bloed aan zijn handen. Zijn vrouw Claire ( Robin Wright) is al even kil-ambitieus, en betaalt daarvoor op persoonlijk vlak een hoge prijs. Het eerste seizoen heeft een licht onbevredigend open einde en doet onmiddellijk verlangen naar meer. Hoeveel seizoenen er volgen is onbekend, maar met het luxueuze budget van in totaal 100 miljoen dollar zijn meteen twee seizoenen aangekocht van in totaal 26 afleveringen. Ook alweer zo’n ongebruikelijke stap.

Netflix is niet de eerste partij die experimenteert met webseries. Ook een reguliere zender als AMC heeft er een aparte post voor opgericht. Maar hun eersteling, de low-budgetkomedie The Trivial Pursuits of Arthur Banks, leverde niet het gehoopte succes op. Tja, van de miljoenenbudgets van Netflix, garantie voor het beste van het beste op elk gebied, verlies je het natuurlijk altijd. Als het om de toekomst van series gaat, ligt de bal bij de sterkste spelers. Op die apenrots staat Netflix ergens bovenaan.

En intussen staat de volgende serie van Netflix alweer gepland: op 19 april begint Hemlock Grove, een thriller van dertien afleveringen met Famke Janssen in de hoofdrol.

Bekijk hier een interview met Nada Armian, producer van The Trivial Pursuits of Arthur Banks.