In het programma Close up is de Franse tv-documentaire Antonio Banderas et Pedro Almodovar – Du désir au double te zien. De documentaire focust zich op de bijzondere band tussen acteur Banderas en regisseur Almodóvar.

In het Madrid van de jaren tachtig was de jonge Pedro Almodóvar een van de belangrijkste culturele gangmakers. De excentrieke filmauteur (toen tevens zanger en drag queen) floreerde tijdens de zogeheten La Movida Madrileña: de hedonistische tegencultuur die ontstond in de hoofdstad na de dood van dictator Francisco Franco. In de woorden van Almodóvar: ‘Franco moest sterven opdat ik kon leven.’

De punkmentaliteit van de beweging en de nieuw verworven vrijheid rondom kunst en seksualiteit zijn prominent aanwezig in het vroege werk van Almodóvar. Neem bijvoorbeeld zijn tweede speelfilm Labyrinth of Passion (1982), waarin de hyperseksuele popster Sexilia verliefd wordt op een homoseksuele prins uit het Midden-Oosten.

Met Labyrinth of Passion maakte Almodóvar een tijdsdocument van de culturele renaissance die gaande was, maar er is nog een reden dat in de Franse tv-documentaire Antonio Banderas et Pedro Almodovar – Du désir au double (Nathalie Labarthe, 2022) deze film wordt uitgelicht. Het markeert namelijk de start van de samenwerking tussen Almodóvar en acteur Antonio Banderas, die een kleine rol in de film speelt. ‘Zijn moeder heeft hem gebaard, maar ik heb hem gebaard als acteur,’ vertelt Almodóvar half grappend in archiefbeelden van een televisieinterview. Het zijn inderdaad de gewaagde films van Almodóvar die Banderas tot populair sekssymbool verheffen in de jaren tachtig. Zelfs Madonna had een oogje op hem. Maar de kracht van de rollen die Banderas speelt in Almodóvars oeuvre zit meer onder de oppervlakte. Het zit bijvoorbeeld in de gevoelige en gelaagde manier waarop homoseksuele liefde wordt verbeeld, zoals wanneer Banderas deel uitmaakt van een mannelijke driehoeksverhouding in Law of Desire (1987).

Pedro Almodovar

Aan het begin van jaren negentig vertrekt Banderas naar Hollywood, waar hij doorbreekt met de dramafilm Philadelphia (1993). Het was Banderas die tijdens de productie stelde dat zijn romantische relatie met het personage van Tom Hanks ongeloofwaardig was als ze elkaar nooit een kus gaven of anderszins intiem waren. Meer dan één (onopvallende) kus op de mond werd het echter niet.

Pedro Almodóvar en Antonio Banderas pakken hun samenwerking pas weer op in 2011 met The Skin I Live In, opgevolgd door een cameorol van Banderas in I’m So Excited! (2013) en de hoofdrol in Pain and Glory (2019). In deze laatste film speelt Banderas een oudere, door pijn geteisterde regisseur die terugkijkt op zijn leven. Oftewel: Banderas speelt Almodóvar. Het leverde Banderas niet alleen de prijs voor beste mannelijke hoofdrol in Cannes op, maar ook het grootste compliment dat Almodóvar hem had kunnen geven: ‘Op sommige momenten in de film zie ik Antonio als mijzelf die Antonio nadoet.’ De ultieme kroon op hun bijzondere samenwerking, zo laat Close up zien.

Close up is woensdag 26 oktober om 23.35 te zien op NPO 2. Aansluitend is de uitzending te streamen op NPO Start

Lees ook

Meer over Antonio Banderas en Pedro Almodóvar