TikTok is momenteel voor veel jonge filmmakers de perfecte creatieve uitlaatklep. Welke talenten moeten we in de gaten houden?

De Chinese social media-app TikTok is in de afgelopen jaren geëvolueerd van een platform voor danstrends en lipsync-video’s naar een belangrijke speler in de entertainmentindustrie. Grote TikTok-sterren als Charli D’Amelio en Addison Rae zijn inmiddels verbonden aan talentenbureaus in Hollywood. Maar TikTok is veel meer dan influencers en trends. Het platform biedt ook ruimte aan creatievelingen, kunstenaars en subculturen en is een broedplaats van talent geworden. Vooral jonge filmmakers pakken op TikTok hun kans om door te breken. We portretteren er drie.

'Toen ik zag wat ik allemaal met de app kon doen, was ik verkocht.’

Madelaine Turner

@madelaineturner

Volgens The New York Times gebruiken jongeren TikTok vaak om commentaar te leveren op films, van hommages tot kunstkritiek. Het platform is hier perfect geschikt voor, omdat TikTok zijn gebruikers bestaande geluidsfragmenten laat gebruiken, zonder risico op gedoe over auteursrechtschending. Makers die zich in de wereld van 'Cinematic TikTok' bewegen spelen hier slim op in met hun verwijzingen naar populaire films en regisseurs. Bijvoorbeeld door filmmuziek of filmdialogen te gebruiken in hun video's. 

Zo creëerde de 27-jarige Madelaine Turner vorig jaar een indrukwekkende TikTok in de stijl van filmregisseur Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel). In een interview met Vox vertelt Turner dat ze begon op Tiktok door haar jongere broertje. ‘Ik downloadde de app omdat hij het zo leuk vond. Eigenlijk wilde ik TikTok alleen gebruiken om video’s te bekijken, maar toen ik zag wat je er allemaal mee kon doen was ik verkocht.’ Turner werd aangespoord door haar groeiende publiek om een video à la Wes Anderson te maken, nadat haar stijl vergeleken werd met die van de regisseur. Net als veel andere TikTok-makers is Turner geen professional met een achtergrond in videoproductie, maar desalniettemin bereikte haar creatie in korte tijd meer dan een miljoen mensen. Haar succes bleef niet beperkt tot de app zelf. Turner liet in een interview met Little White Lies Magazine weten dat zij meerdere telefoontjes kreeg van grote namen uit de entertainmentindustrie.

The Anderson Guide To Surviving A Global Pandemic
@madelaineturner

a classic ❤️🦜 ##wesanderson ##shortfilm

♬ original sound - Madelaine

@lastmanstanley

Een andere veelbelovende maker is Lastmanstanley, een filmstudent uit Chicago. Zijn video’s hadden al een groot bereik in 2019, toen TikTok nog lang niet zo populair was. Hij heeft ook zelf enkele trends gecreëerd, zoals het nadoen van poses uit Renaissance-schilderijen op de soundtrack van The Killing of a Sacred Deer. Maar ook zijn meer filmische creaties hebben een groot bereik. Zoals de vrij bizarre video hieronder, waarin een personage gespeeld door Lastmanstanley aan een ander (ook gespeeld door hemzelf) vraagt of hij gebruik mag maken van zijn toilet. Eenmaal in de badkamer treft hij een boze chihuahua aan.

Lastmanstanley verwijst zowel met zijn keuze voor beroemde filmsoundtracks als met zijn surrealistische stijl naar bestaand werk. In een artikel met Rain Magazine noemt de TikTok-maker, die alleen bekend is onder zijn pseudoniem, regisseurs Yorgos Lanthimos en David Lynch als zijn grote inspiratiebronnen. Na een schattige video met de hond van de buren te hebben gemaakt, besloot Lastmanstanley voor het vervolg een absurdistische weg in te slaan. Hier reageerde zijn publiek erg positief op. Over zijn voorliefde voor absurdisme zegt hij: ‘Ik vind het geweldig als volgers reageren met ‘Wat gebeurt er in hemelsnaam?’ Mensen vinden mijn werk óf geweldig, óf bizar en verwarrend. Dus besloot ik een meer experimentele en surreële kant op te gaan.’

@lastmanstanley

Renaissance

♬ Johannespassion, BWV 245: Herr, unser Herrscher - Enoch zu Guttenberg, Bach Collegium München & Chorgemeinschaft Neubeuern

@thejulianbass

Deze derde TikTok-maker trok onlangs de aandacht van de CEO van Disney. De 21-jarige theaterstudent Julian Bass creëerde een TikTok vol indrukwekkende special effects, waarin hij verandert in onder andere een Jedi en in Spider-Man. De video ging vervolgens viral, op de app maar ook op Twitter, nadat de maker zelf opriep om de video te delen om hem onder aandacht van Disney te brengen. Vervolgens werd hij gedeeld door acteurs als Zach Braff, Mark Hamill en Josh Gad. Ook studio’s zoals Sony en regisseurs als James Gunn (Guardians of the Galaxy) en Peter Ramsey (Spider-Man: Into the Spider-Verse) waren onder de indruk van zijn talent.

Al die aandacht zorgde ervoor dat Bass uiteindelijk zijn doel bereikte en in contact kwam met Disney's (nu ex-) CEO Bob Iger. Aan tijdschrift TIME vertelde hij overweldigd te zijn door alle reacties: ‘Ik was enorm verrast dat al deze grote namen mijn video ontdekten en retweetten. Dit had ik nooit verwacht. Nu heb ik verschillende aanbiedingen lopen.’ Sinds juli heeft Julian Bass getekend bij een van Hollywoods grootste talentenbureaus, ICM Partners.

@thejulianbass

Who’s your favorite hero?? ##yougotit ##edit ##vfx ##starwars ##ben10 ##spiderman ##fyp ##foryoupage

♬ Watermelon Sugar - Harry Styles

Van TikTok naar de bioscoop

Dat we deze filmmakers in de toekomst op het witte doek terug gaan zien, daar valt eigenlijk niet aan te twijfelen. De sterren van 'Cinematic TikTok' hebben bewezen dat zij enorm veelzijdig en creatief zijn. Ze doen namelijk vaak camera, regie én scenario, terwijl ze ook nog in hun eigen video's acteren. En door de beperkte lengte op TikTok worden ze gedwongen om enorm compacte verhalen te vertellen. Een betere leerschool is er niet in deze tijden.