The Guilty, het fantastische filmdebuut van de Zweedse regisseur Gustav Möller, speelt zich volledig af op één locatie, een 112-meldkamer. De film is binnenkort te zien op NPO 3.

Herinnert u zich deze nog? The Blair Witch Project – een ultralowbudgetfilm uit 1999 die zou uitgroeien tot een fenomeen en wereldwijd meer dan 250 miljoen dollar zou opbrengen.

Het idee was minstens zo briljant als de uitvoering. Drie filmstudenten gaan in 1994 naar het plaatsje Blair in Maryland om uit te zoeken in hoeverre de legende over een heks die daar in de bossen zou rondwaren op waarheid berust. Dat moet resulteren in een documentaire, maar die zal er niet komen, want de drie verdwijnen van de aardbodem. Wel worden een jaar later al hun opnamen gevonden. En aan de hand daarvan wordt The Blair Witch Project gemaakt.

Zogenaamd een found footage-documentaire, al hadden de meeste kijkers wel door dat dit niet echt gebeurd kon zijn. Maar de schokkerige camera, de rommelige beelden en het ijselijke geschreeuw van de drie studenten waren zo levensecht dat The Blair Witch Project nog steeds een van de engste horrorfilms uit de geschiedenis is.

Je gunt het Gustav Möller niet, maar het overrompelende filmdebuut The Guilty zou zomaar de piek van zijn filmcarrière kunnen zijn

Goede kans dat u zich deze film inderdaad herinnert. Maar de makers? Dat wordt een stuk moeilijker. De bedenkers en regisseurs van The Blair Witch Project zijn Daniel Myrick en Eduardo Sánchez, die met hun eerste film meteen een wereldhit scoorden. Helaas hebben ze daarna nooit meer iets gemaakt wat ook maar een beetje in de buurt kwam van hun bejubelde debuut. Wat een hel. Pieken voor je goed en wel begonnen bent.

Dronkaards en hoerenlopers

Je gunt het de Zweedse regisseur Gustav Möller niet, maar zijn overrompelende filmdebuut The Guilty (2018) zou ook zomaar de piek van zijn filmcarrière kunnen zijn. Want wat is het een goede film. En ook in dit geval vooral dankzij een briljant idee.

De film speelt zich namelijk volledig af op één locatie, in een 112-meldkamer. Daar beantwoordt de gedegradeerde politie-inspecteur Asger Holm telefoontjes. Verveeld hoort hij het gejammer van dronkaards en hoerenlopers aan, totdat hij een telefoontje binnenkrijgt van Iben, een jonge, ontvoerde vrouw die vanuit de auto van haar ontvoerder belt.

Wat volgt is een razendspannende reddingspoging via de telefoon, waarbij de camera uitsluitend gericht blijft op het gezicht van Asger. Hierdoor worden we min of meer gedwongen om ons een voorstelling te maken van wat zich allemaal aan de andere kant van de lijn afspeelt.

Jakob Cedergren in Den skyldige

VPRO Cinema sprak Möller begin 2018 op het International Film Festival Rotterdam, waar de film onder meer de publieksprijs zou krijgen. Dezelfde prijs die hij even daarvoor ook al op filmfestival Sundance had gewonnen. Volgens de toen dertigjarige regisseur was het internationale succes van zijn film te danken aan de intimiteit van de setting, het sterke spel van hoofdrolspeler Jakob Cedergren, maar vooral aan het feit dat we de meldkamer nooit verlaten. Omdat kijkers zich hun eigen Iben moeten voorstellen, worden ze onderdeel van de film en voelen ze zich nog meer betrokken.

Of Möller ook een groot regisseur zal blijken zonder zo’n briljant idee is vooralsnog de vraag. Hij was in ieder geval zo slim om een Hollywoodremake van zijn film resoluut af te wijzen. Ook al was het filmster Jake Gyllenhaal die erop aandrong. Wel werkt Möller – mét Gyllenhaal – aan zijn eerste Engelstalige film. Een thriller, getiteld Snow Blind. Laten we hopen, voor Möller en voor ons, dat ook dit een meesterwerk wordt.

The Guilty/Den skyldige is op vrijdag 20 november te zien op NPO 3 (22.35-0.00 uur). De film zal vervolgens ook tijdelijk online te bekijken zijn via NPO Start.