Wyne (Hannah van Lunteren) zit in een dertigerscrisis. Als de relatie met
haar vriend Arjen op de klippen loopt door zijn prangende kinderwens, en haar
beste vriendin en huisgenote Nanda (Jennifer Hoffman) gaat samenwonen, belandt
Wyne op de zaterdagavonden bij haar ouders op de bank. Al haar andere vrienden
zijn inmiddels zwanger of hebben jonge kinderen en Wyne voelt ze zich volkomen
verloren. Tot ze op een lumineus idee komt: ze richt een damesvoetbalelftal op.
Dames 4 is een film over de overgang van feesten, drank en drugs naar luiers,
Maxi-Cosi's en baby-draagzakken. De film is geschreven door Lotte Tabbers (
Patatje oorlog) en geregisseerd door Maurice Trouwborst (Urfeld).
Het verhaal is gebaseerd op het leven van scenariste Lotte Tabbers, wat zit er
van jou in het verhaal?
Maurice Trouwborst: ‘Het
verhaal is deels gebaseerd op het leven van Lotte. Zij heeft ook een
damesvoetbalteam opgericht en wilde hier graag iets mee. Vervolgens zijn we
samen op zoek gegaan naar een plot en mogelijkheden voor drama, en zo zijn we
tot dit verhaal gekomen. Eigenlijk is het hoofdpersonage een mix van ons beiden
. De scène waarin Wyne op een verjaardagsfeest is van het zoontje van een
vriendin, is bijvoorbeeld gebaseerd op een gebeurtenis uit mijn leven. Ik zat
met een familieweekend in een huisje en gaf mijn neefje een standje, omdat hij
zich misdroeg. Toen kwamen er ook heftige reacties en kreeg ik de opmerking naar
mijn hoofd geslingerd dat ik me niet moest bemoeien met de opvoeding van dat
kind. Dit komt dus eigenlijk direct terug in de film.’
In de Telefilm Dames 4, zaterdag 7 februari te zien op de NPO 3, daarna beschikbaar op Uitzending Gemist, worstelt Wyne met het leven. Iedereen om haar heen lijkt nu echt volwassen te worden, maar Wyne wil dat eigenlijk nog helemaal niet. Een interview met regisseur Maurice Trouwborst. ‘De tussenvorm van comedy en drama blijkt in Nederland nog niet altijd aan te slaan.’
De film focust zich op een vriendinnengroep, kun jij je daar als man mee
identificeren?
‘Zeker. Ik denk dat er op dit gebied maar weinig
verschil tussen mannen en vrouwen is; het enige verschil is de biologische klok
die eerder bij vrouwen een rol speelt. De dertigerscrisis is denk ik vooral iets
van onze generatie. We worden allemaal later volwassen; vroeger was dat
misschien al wel rond je twintigste, nu denk je vaak op je dertigste pas: “Shit
, wat wil ik eigenlijk? Wil ik deze baan? Wil ik deze partner? Wil ik überhaupt
kinderen?” En dan komt de druk. Dit is wat er gebeurt bij Wyne. Zij wil
eigenlijk helemaal nog niet volwassen worden en ze zou het liefst willen dat de
dingen blijven zoals ze altijd waren. Maar om zichzelf niet te isoleren van haar
leeftijdsgenoten en vrienden moet ze eigenlijk wel mee. Dit zorgt uiteraard
voor frictie.’
Voor wie heb je deze film gemaakt?
‘De
doelgroep bestaat officieel uit mensen tussen de 20 en de 35 jaar, maar
uiteindelijk wilden we zo veel mogelijk mensen aanspreken. We hebben voor een
vorm gekozen waarmee hopelijk zowel mannen als vrouwen zich kunnen identificeren
. Comedy is altijd lastig en we wilden dan ook een realistische toon aanhouden,
een beetje zoals de serie Girls, waarin de dingen rauw blijven en niet mooier
gemaakt worden dan ze zijn. In Amerika is de tussenvorm van comedy en drama
enorm populair, maar ik merk uit de verschillende reacties dat het in Nederland
nog niet altijd aanslaat. Zo vinden sommigen de grappen te lomp en het
hoofdpersonage domweg onsymphatiek. Maar dan kijk je niet goed of je hebt het
hart op de verkeerde plaats. Wij hebben geprobeerd een feministische film te
maken, een film waarin een vriendengroep niet bestaat uit zeikwijven en vrouwen
met een dubbele agenda, maar uit vrouwen die er niet elke dag gepolijst uitzien
en die ook gewoon bier zuipen en grappen maken.’
Dames 4 is nog
te bekijken op Uitzending Gemist.