Gefeliciteerd met uw nominatie. Uw derde One Night Stand alweer. Wat
maakt dat u graag meedoet?
Porgy Franssen: ‘In dit
geval vond ik de titel al meteen intrigerend: De lange nasleep van een korte
mededeling... Ja, dat zet je fantasie wel op gang. En werken met jonge makers
spreekt me ook aan. Dat was me vorige keer bij de One Night Stand-film Verzet (
2013) weer heel goed bevallen, met regisseur Rob Lücker: echt een goede jongen
met hart voor de zaak, ik hoop dat hij veel kansen gaat krijgen. Van de
regisseur van De lange nasleep, Joppe van Hulzen, gaan we vast ook nog meer
horen. Hij werkt heel precies, ik heb zelden zo’n precies iemand meegemaakt als
deze jongen. Maar zonder dat het vervelend wordt, zonder dat hij je in een
keurslijf duwt.’
Voor wie de film – of het oorspronkelijke toneelstuk
van Magne van den Berg – niet kent, waarover gaat De lange nasleep van een
korte mededeling?
‘Een saunawerknemer doet een mededeling die zijn
eigen leven gaat leven. Hij zegt: ik denk dat ik geen zin meer heb in dit werk.
Nou ja, dat heeft iedereen weleens en dat kun je ook zeggen, maar dat heeft in
dit geval enorme gevolgen: het beïnvloedt alle verhoudingen. Ik vond het bij de
eerste keer lezen best vreemd, want ik dacht: wat gebeurt er hier nou helemaal?
Bijna niks. Maar de tweede keer zag ik de kracht van het script. Het is een
beetje het idee van een vlinder aan de andere kant van de wereld die hier dan
een orkaan veroorzaakt. Dat mechanisme wordt als een soort korrel zout onder de
loep genomen, dat vind ik er mooi aan.’
Hoe is het werken met zo’n
jonge regisseur? Denkt u niet: wie ben jij om mij aanwijzingen te geven?
‘Nee hoor. Als ik iemand vertrouw, en dat had ik bij Joppe, dan geef ik me
helemaal en dan speelt iets als leeftijd geen enkele rol. Ik vond het alleen
maar leuk dat hij zo eigenwijs was. Een take moest vaak wel twaalf, vijftien,
twintig keer over. En niet om technische redenen, maar gewoon omdat hij het dan
nog niet goed genoeg vond en dacht dat we er nog net iets meer uit konden halen
. En ja, toen werd het voor mij ook een uitdaging. Dit project boorde voor mij
echt iets aan wat ik eigenlijk nog nooit gebruikt had in een rol: het hele
kleine spelen, echt op de intentie, niks uiterlijks... Ik krijg van mijn
geliefde altijd op mijn flikker dat ik te veel van de buitenkant doe: je ziet
dat je speelt, zegt ze dan. Tja, ik ben een theaterman. Maar hier werden al die
lagen afgepeld, totdat er een soort kern overbleef. Dat was echt de verdienste
van Joppe. Vaak als je ergens komt spelen, is de regisseur allang blij met wat
je doet. Maar hij had echt een heel eigen visie.’
Hoe nuttig is het
dat een project als One Night Stand bestaat?
‘Dat is natuurlijk
ontzettend nuttig. Zeker in deze tijd, waarin jonge mensen zo weinig kansen
krijgen en zich moeilijk kunnen ontplooien. Ik zie het aan mijn eigen zoon: hij
is sinds een jaar afgestudeerd aan de filmacademie als producer, hij werkt hard
en hij heeft talent, maar hij komt maar moeilijk aan de bak. One Night Stand
laat ook zien dat vaak juist bij de jonge mensen de interessante dingen gebeuren
. Bij de zogenaamde grote films kom je toch in een genre terecht waarin je
allerlei concessies moet doen en waarin je veel van je authenticiteit en je
artisticiteit verliest. Kijk, de tijdgeest verandert natuurlijk enorm:
producenten moeten commerciëler denken. Maar dat maakt het werk voor ons wel
steeds minder aantrekkelijk. Zo’n One Night Stand is dan een verademing. Zulke
projecten zijn toch een beetje de krenten in de pap, met liefde gemaakt.’
One Night Stands hebben wel een klein budget, is dat niet lastig?
‘
Een klein budget betekent natuurlijk altijd dat je van alles niet kunt doen,
maar van de andere kant dat je heel inventief moet worden. Het decor hebben ze
voor De lange nasleep gebouwd in de studio en dat hebben ze verbluffend simpel
en toch mooi gedaan. Eigenlijk was het helemaal niks: een paar wandjes, wat
stoom, leg een handdoekje klaar en een bloemetje, zet er twee figuranten neer en
je hebt een sauna. Als je gedwongen bent met weinig middelen te werken, wekt
dat veel creativiteit op.’
Tot slot: vindt u het belangrijk om dat
Gouden Kalf te winnen?
‘Nee, dat interesseert met eigenlijk niet zo
heel veel. Maar ik heb thuis al meer dan twintig jaar een Kalf dat alleen staat
, dus op zich is een maatje erbij wel leuk.’
Te zien: donderdag 8 oktober, 23.29 op NPO 3