Je moet het maar durven: debuteren met twee films tegelijk. Regisseur Ned Benson (1977) deed het met The Disappearance of Eleanor Rigby: Him en The Disappearance of Eleanor Rigby: Her. Twee films waarin we zien hoe het New Yorkse stel Conor (James McAvoy) en Eleanor (Jessica Chastain) de draad probeert op te pakken na een tragische gebeurtenis. In Him volgen we Conor, in Her volgen we Eleanor.

Benson speelt veel met de structuur, maar in beide films krijgen we te zien hoe Eleanor en Conor verliefd worden, en hoe die liefde na die tragische gebeurtenis langzaam afbrokkelt. In Him duurt het vrij lang voordat duidelijk wordt wat die rampspoed precies is – veel langer dan in Her – zodat het beter is daar niets over te vertellen.

Bensons bedoeling met dit tweeluik is natuurlijk dat je beide films achter elkaar gaat zien, zodat je belangrijke gebeurtenissen eerst door de ogen van de een en vervolgens door de ogen van de ander ziet. Waardoor je niet alleen anders gaat kijken naar die gebeurtenissen op zich, maar ook gaat nadenken over grote thema's als perceptie, herinnering en waarheid.

Het gevaar bestaat dat je bij de tweede film niets anders meer doet dan hem vergelijken met de eerste, maar dat gevaar heeft Benson handig omzeild. In beide films zitten wel een paar gebeurtenissen die overlappen , maar Him en Her zoomen vooral in op de relaties van respectievelijk Conor en Eleanor met hun vrienden en familie.

In Him schuilt veel van de kracht in de relatie tussen Conor en zijn dwarse vader (Ciarán Hinds), en veel van de humor in de scènes met Conors vriend Stuart (Bill Hader).
In Her zien we hoe Eleanor met name dankzij haar zus (Jess Weixler) en een cynische filosofieprofessor (Viola Davis) weer langzaam overeind krabbelt.

Beide films ontlopen elkaar niet veel. Het acteren is sterk, het inzicht in wat verlies met een relatie kan doen groot, en de plot prettig onvoorspelbaar. Welke van de twee films je beter vindt zal afhangen van persoonlijke ervaringen en ook van de volgorde waarin je de films gezien hebt. Want dat is het grootste pluspunt van dit unieke tweeluik: we hebben het allemaal al eens eerder gezien, maar nog nooit in deze intrigerende vorm.

Post scriptum:
Op last van de Amerikaanse distributeur van de films, The Weinstein Company, werden Him en Her voor de Amerikaanse markt in elkaar geschoven tot één versie, het makkelijker te programmeren (want veel kortere) Them, dat in mei 2014 in Cannes in première ging. Niet bekijken, want Them is een gedrocht, waaruit het hele idee achter de film: een relatie onder hoogspanning laten zien door de ogen van hem en van haar, is verdwenen.