Een typisch voorbeeld van een recut trailer. Filmmuseum
EYE wijdde er afgelopen vrijdag een speciaal programma aan: de Avond van de
Recut Trailer. Te gast waren onder anderen Sander van de Pavert van LuckyTV,
Dagan Cohen van Upload Cinema en Nina Köll, onderzoeker Film en Digital media
aan de Universiteit van Amsterdam.
Köll begon met een korte uitleg
: in een recut trailer wordt bestaand materiaal opnieuw gebruikt in een compleet
nieuwe context. Meestal worden de conventies aangehouden van een trailer in een
bepaald genre. De conventies van horrortrailers zijn bijvoorbeeld makkelijk te
volgen: veel naar zwart vervagende beelden, een schrikmoment hier en daar, een
chaotische montage, zodat je eigenlijk niet kan zien wat er aan de hand is. Met
wat handigheid valt een vrolijke musical als The Sound of Music zo dus om te
toveren tot horrorfilm.
De eerste recut trailer, Kill Christ, stamt
uit 2004, nog voordat YouTube begon. Het is een mash-up van Quentin Tarantino's
Kill Bill en de film
The Passion of the Christ van Mel Gibson. Helaas is deze niet meer online te
vinden. Het eerste grote succes kwam in 2005, met een filmpje waarin de Stanley
Kubrick-film The Shining was omgetoverd tot romantische komedie:
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?