The Angels’ Share (Ken Loach)
Deze af en toe hilarische film van Loach
en scenarioschrijver Paul Laverty, hun tiende film samen, is twee films voor de
prijs van een. De eerste helft is een sociaal-realistisch drama over een
kansarme draaideurcrimineel die driehonderd uur taakstraf krijgt. Deel twee een
misdaadkomedie waarin hij samen met drie andere kansarmen exorbitant dure whisky
steelt. Beide helften zijn interessant en vermakelijk, maar de toon en het
realiteitsgehalte zijn onderling zo verschillend dat ze eigenlijk niet samengaan
.
Sterren: ***
Extra’s: Making of, verwijderde scènes
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases van de komende maand.
4 januari
9 januari
Being Flynn (Paul Weitz)
Een van de mooiste momenten in het drama
Being Flynn is de scène waarin Robert De Niro voor de spiegel staat en zich
afvraagt waar zijn gezicht gebleven is, een verwijzing naar de beroemde
spiegelscène uit Taxi Driver. Maar dit is geen verhaal over een eenzame gek, dit
is een verhaal over een verzoening tussen vader en zoon, dat dankzij de rauwe
toon lang geloofwaardig blijft, maar uiteindelijk capituleert en verzandt in
melodrama. Al met al toch een sympathieke film.
Sterren: ***
Take This Waltz (Sarah Polley)
Freelance journalist Margot (Williams)
is gelukkig getrouwd met zachtmoedige kookboekenschrijver Lou (Rogan), maar
wordt desondanks verliefd op vrijpostige buurman Daniel (Kirby). Voor wie kiest
ze? Zo eenvoudig als het centrale dilemma klinkt, zo complex zijn de personages
en onderlinge relaties uitgewerkt door regisseur/scenarist Polley (Away From Her
). De film wordt gebracht als lichtvoetig romantisch drama, maar is eerder een
existentieel portret van een frêle jonge vrouw die worstelt met de
onverklaarbare leegte die ze voelt. Williams is subliem – afwisselend
vertederend, irritant, sexy en meelijwekkend.
Sterren: ****
11 januari
À perdre la raison (Joachim Lafosse)
Psychogram van een in haar
moederschap, echtgenoterol en woonsituatie verstikkende jonge vrouw. Murielle
woont met haar vijf kleine kinderen en man bij diens ogenschijnlijk
altruïstische adoptievader. De welgestelde huisarts bepaalt gaandeweg Murielles
leven, dat haar langzaam insluit. Door Lafosses sobere mise-en-scène en de
virtuoos vloeiende montage van Sophie Vercruysse glijdt de kijker zelf mee in de
verraderlijke geleidelijkheid van een psychose. Dequenne en Arestrup zijn op
hun ingetogen briljantst. Gebaseerd op een gruwelijke Nijvelse casus uit 2007.
Sterren: ****
17 januari
Laurence Anyways (Xavier Dolan)
In de jaren tachtig gesitueerde
lovestory over de in de filmwereld werkende Fred en haar literatuur docerende
vriend Laurence, die vrouw wil zijn. Geen goedbedoeld drama over
transseksualiteit, maar een breder getrokken pleidooi voor het zien van de
persoon achter diens verschijningsvorm. Van Canadees wonderkind Xavier Dolan,
die eerder furore maakte met Les amours imaginaires. Hoewel Dolan opnieuw zijn
virtuoos gevoel demonstreert voor poëtische sequenties, overspeelt hij hier
helaas zijn hand door een overdosis pathetiek.
Sterren: ***
Sister (Ursula Meier)
Weinig wintersporttoeristen zullen voorbij de
pistes kijken, maar de Franse filmmaakster Ursula Meier zag wel de tragiek van
zulke vakantieparadijzen. Door de ogen van de twaalfjarige Simon, die met zijn
oudere zus beneden in het dal woont, laat Meier zien welke armoede er onder al
die sneeuwpret verborgen ligt. Maar Sister is geen sociaal drama. De film graaft
dieper en raakt iets existentieels. Bij Meier schijnt de ellende door als iets
wat van ouders op kinderen wordt doorgegeven.
Sterren: ****
Violeta Went to Heaven (Andrés Wood)
Het leven van de Chileense
Violeta Parra – zangeres, kunstenares, moeder – was tumultueus. De vele hoogte-
en dieptepunten die het kende werden veelal getriggerd door haar eigen creatieve
geest, manische karakter en haperende moederinstincten. Regisseur Andrés Wood
neemt dit alles als dankbare basis voor een fraai gefilmde, associatief
gemonteerde biopic. Vol prachtige Chileense folkmuziek en met een ijzersterke
rol van Francisca Gavilán, die de vele verschillende kanten van Violeta’s
complexe karakter overtuigend vormgeeft. De film is wel iets te lang.
Sterren: ***
22 januari
Alps (Giorgos Lanthimos)
Een club van vier mensen, luisterend naar de
naam ‘de Alpen’, laat zich inhuren als vervangers voor overleden familieleden
van anderen. Centraal staat een verpleegster (Papoulia) die een potje maakt van
het Alpen-protocol, dat emotionele betrokkenheid bij cliënten verbiedt.
Veelbelovende Griekse regisseur Lanthimos (Dogtooth) maakt gezagsverhoudingen en
omgangsvormen belachelijk door bedrijfscodes op familiesituaties toe te passen
. Het is knap hoe raak de klappen zijn die de Griek uitdeelt. Jammer is dat Alps
wat te volgepakt zit met absurde situaties en dito teksten.
Sterren: ***
Extra’s: trailers
Neighbouring Sounds (Kleber Mendonça Filho)
Onheilspellende
illustratie van welstandskloof en de invloed van de gecompartimenteerde
stadsomgeving op individu en samenleving. Een straat in een welgestelde wijk van
de Braziliaanse stad Recife. Wanneer een dubieus colporterend
beveiligingsbedrijfje zijn diensten aanbiedt, wakkert dat de sluimerende
paranoia aan. Bedrieglijk landerig drama toont in een volstrekt eigen stijl een
microkosmos waar haves en have-nots achterdochtig op afstand blijven. Optimale
benutting van urbane architectuur in meticuleus gecomponeerde shots schept
claustrofobische sfeer, versterkt door minimalistische geluidsband.
Sterren: ****
Extra’s: trailers, korte film, making of
31 januari
Company Orheim (Arild Andresen)
Dit ingetogen drama over alcoholisme
brengt weinig dat we niet al eerder zagen, maar betokkelt subtiel de emotionele
snaren, zit vol rake observaties en is feilloos uitgewerkt. Arild Andresen bouwt
de dramatische spanning zorgvuldig op en verspilt geen tijd met het uitmelken
van sentimenten. Het feit dat je ondanks de fysieke en psychologische
mishandeling door de alcoholische Terje toch enige sympathie voor hem op kunt
brengen, is te danken aan de sterke regie en het verbluffende acteerwerk van
Kristoffer Joner.
Sterren: ****
Extra’s: trailers