Sabre artist
Gevonden op de site van Industrial Light
& Magic (ILM), de club die verantwoordelijk was voor de speciale effecten in de
Star Wars-films: Een advertentie voor sabre artist. Werkomschrijving: ‘Maakt
visuele effecten aan de hand van Inferno software, en de software van ILM.’
Kortom, iemand die kan toveren met software.
Screenwriter
Hier zou het eigenlijk allemaal moeten beginnen; in het hoofd van de schrijver
. Waren laatst 100 dagen in staking, omdat ze hun werk veel belangrijker vinden
dan wat de producenten wilden betalen. En ze kregen hun zin (en een deel van de
dvd-opbrengsten).
Volgens scriptgoeroe Robert McKee moet een scenario aan
bepaalde eisen voldoen. In
Adaptation, een parodie over het schrijverschap in Hollywood,
verklapt McKee in een cameo zelf het geheim van een ‘goed’ scenario: ‘Het draait
allemaal om de laatste acte van een film. Als je je publiek dan weet in te
pakken heb je een hit. Onderweg kunnen wat foutjes zitten, hobbels, maar pak ze
in aan het einde en je hebt een hit. Vindt dat einde, maar speel niet vals, en
kom nooit aanzetten met een deus ex machina. De personages moeten veranderen, en
de verandering moet uit hun zelf komen. Doe dat, en er kan niets misgaan.’
Waarvan akte.
Script doctor
Veel
scenarioschrijvers verdienen bij als ‘script doctor’, in welke hoedanigheid ze
scripts van anderen verbeteren, aanpassen, opleuken, etc. Je vindt ze overigens
nooit op de titelrol, want de studio wil natuurlijk niet de suggestie wekken dat
er überhaupt aan het script gedokterd diende te worden. Beroemde regisseurs als
David Mamet en
John Sayles financieren hun films met het geld dat ze verdienden
met script doctoring. De beroemdste script doctor uit de film geschiedenis
Ben Hecht, die stiekem meeschreef aan films als
Stagecoach,
Gone with the Wind en
Mutiny on the Bounty, voelde zich bovenal toneelschrijver, en had
– ondanks twee Oscars en zes nominaties – weinig op met Hollywood. ‘De eerbied
die ze in Hollywood hebben voor schrijvers, is net zo veel waard als papieren
handboeien.’
Script supervisor
Vroeger hield
een ‘script girl’ bij of er tijdens de opnamen geen fouten werden gemaakt in de
continuïteit (glas is eerst bijna leeg, daarna halfvol, etc), maar script girl
is seksistisch, net als continuity clerk (de mannelijke variant), en nu heet
iedereen die goed oplet dat er tijdens het draaien geen hinderlijke fouten
worden gemaakt, script supervisor.
Second assistant director
De assistent van de assistent regisseur. Onder andere verantwoordelijk voor de
bewegingen van de cast en het voorbereiden van de call sheets (lijst met welke
acteurs wanneer in welke scènes moeten spelen).
Second second
assistant director
De assistent van de assistent van de
assistent. Hij bestaat echt! Houdt zich vooral bezig met de extra’s.
Second unit
Crew die verantwoordelijk is voor de opnamen van
minder belangrijke zaken als menigten en landschappen.
Set
decorator
Verantwoordelijk voor alles wat er binnen of buiten op
een set te zien is aan spullen.
Set designer
Degene die de ideeën van de production designer omzet, en een set bouwt waar in
gewerkt kan worden.
Set dresser
Iemand die de
spullen daar neer zet waar de set decorator ze wil hebben.
Sound designer
Bedenkt op conceptueel niveau de soundtrack van
een film (al het geluid, behalve de muziek). Volgens regisseur
Roland Emmerich (
Godzilla,
The Day After Tormorrow) is ‘geluid in een thriller bijna nog
belangrijker dan het beeld’. En de Indiase regisseur
Pan Nalin zei ooit in de VPRO Gids over het gebruik van geluid in
zijn bekroonde boeddhistische film
Samsara: ‘Na iedere opnamedag gingen we met de bandrecorder op zoek
naar nieuwe geluiden, want niets in Ladakh klinkt als in het westen. We namen
geluiden op van stromend water, kwetterende vogels en het waaien van de wind. We
hadden uiteindelijk wel zo’n 200 verschillende soorten wind. In het klooster
waait een koude, harde wind, terwijl beneden in het dorp de wind warm en
sensueel blaast. De geluiden moeten de actie en personages ondersteunen. Elke
keer als [het hoofdpersonage] Pema opkomt, klinkt dezelfde wind.’
Special effects
Al sinds George Méliès’ Reis naar de maan (1902)
spelen special effects een belangrijke rol in de cinema. Of het nou de stop
motion effecten zijn in de monsterfilm
King Kong uit 1933, of de digitale effecten in
Peter Jacksons
remake uit 2005. Er is overigens wel een verschil tussen de beide
King Kong-films. Want zijn de effecten in de zwart wit-versie nog heuse special
effects, de digitale effecten in Jacksons big budget-remake heten visual effects
, omdat ze pas in de post-productie tot stand zijn gekomen.
Stand-in
Niet verwarren met body double. De stand in is namelijk
nooit te zien in de film. Hij of zij wordt alleen gebruikt in de voorbereiding
op een scène (bijvoorbeeld bij het uitlichten). Lijkt daarom qua lengte en
uiterlijk op de te vervangen ster en kan zo nog leuk zakcentje verdienen met
allerhande optredens als look-alike van de ster. Misschien zelfs nog beter dan
de ster zelf, want fameus is het verhaal van komiek
Charlie Chaplin, die ooit aan een Chaplin look-alike competitie
meedeed, en eindigde als derde.
Still photographer
Fotograaf op de set, die foto’s maakt die later gebruikt kunnen worden bij de
promotie van een film. Is netjes in dienst van het filmbedrijf, dus niet
behandelen als paparazzi.
Stunt co-ordinator
Verzint en coördineert de stunts in een film. De beste stunts in de beginjaren
van Hollywood werden verzonnen door Yakima Canutt, die onder andere
verantwoordelijk was voor de beroemde, 11 minuten durende wagenrace in de
spektakelfilm
Ben-Hur. Dat je als stuntcoördinator oud kan worden heeft de nu 70-
jarige Nederlander Hammy de Beukelaar bewezen. Hammy verzorgde tussen 1956 en
1994 de stunts in honderden Nederlandse en internationale films. Zoon Willem
heeft het stokje inmiddels overgenomen.
Stunt double
Sterren als
Alain Delon,
Jean-Paul Belmondo,
Jackie Chan en
Tom Cruise doen of deden het liefst hun eigen stunts, maar het
merendeel van de acteurs laat de stunts, al dan niet op uitdrukkelijke wens van
de studio, door getrainde stuntmensen doen. De hierboven genoemde Yakima Canutt
, bijvoorbeeld, was de vaste stunt double (en goede vriend) van westernster John
Wayne.
Swing gang
Niet verwarren met
swingers, een swing gang is de groep mensen die een set opbouwen en later weer
afbreken.