Stel je voor: een Amerikaans nieuwsprogramma dat de waan van de dag negeert, niet terugschrikt voor droge en complexe onderwerpen, pas iets brengt wanneer alle feiten scrupuleus zijn gecontroleerd, en wordt gepresenteerd door een intellectuele nieuwslezer die nimmer een blad voor de mond neemt.

Een sprookje natuurlijk. Dat is The Newsroom, de HBO-serie waarvan het eerste seizoen net op dvd is verschenen. Maker is Aaron Sorkin, die eerder de politieke dramareeks The West Wing bedacht en scenario’s schreef voor films als A Few Good Men, The Social Network en Moneyball.

Liet Sorkin zijn fictieve president Jed Bartlett (Martin Sheen) in The West Wing al uitgesproken idealistisch en flink betuttelend uit de hoek komen, nieuwslezer Will McAvoy ( Jeff Daniels), hoofdpersoon van The Newsroom, is helemaal een elitaire moraalridder.

Dat schoot veel Amerikaanse critici in het verkeerde keelgat. Op weinig dramaseries werd zo explosief gereageerd als op The Newsroom , vorig jaar in de VS. Hoewel diverse recensenten de kwaliteit prezen van het scenario en de acteurs, ging het in bladen als The New Yorker, Washington Post en Time vooral uitgebreid over de politieke teneur van de serie. The Newsroom zou weinig meer zijn dan een spreekbuis voor de zelfingenomen meningen van Aaron Sorkin.

Die kritiek is niet helemaal onzinnig. Nieuwslezer McAvoy en zijn collega’s zijn soms irritant politiek correct. En het feit dat hun fictieve programma News Night bericht over echte, recente gebeurtenissen – de BP -olieramp, de vangst van Bin Laden, het succes van The Tea Party – heeft iets betweterigs, alsof de makers met hun kennis achteraf zeggen: kijk, zo hadden de media destijds moeten reageren.

Toch is het wel erg eenzijdig het programma te beoordelen als een of ander politiek pamflet. The Newsroom is in de eerste plaats toch echt gewoon een dramaserie.

Een dramaserie met een opmerkelijke toon, dat wel. Enerzijds worden er serieuze thema’s aangesneden , anderzijds zijn de typische Sorkin-dialogen – snel, gevat, screwball-achtig – luchtiger en hysterischer dan ooit. De taferelen op de nieuwsredactie neigen soms naar regelrechte slapstick. Dat is even wennen, en het werkt lang niet altijd. De verhaallijntjes rond klunzige productieassistente Maggie ( Alison Pill) en haar liefdesperikelen zijn te koddig, en de afleveringen werken geregeld toe naar een sentimentele finale.

Gelukkig staat daar ruim voldoende tegenover. Het cynisme van McAvoy, subliem vertolkt door Daniels, levert hilarische scènes op, vol heerlijke oneliners. Zeker wanneer hij in de clinch raakt met zijn producent/ex-vriendin ( Emily Mortimer), zijn hoofdredacteur ( Sam Waterston) of de bitchy zendereigenaar ( Jane Fonda).

Hoewel de toon gedurende het hele eerste seizoen ( van tien afleveringen) wat blijft zwalken, is The Newsroom nooit minder dan vermakelijk. En dat moralisme? Tja, dat mag in het vervolg best een onsje minder , al moet elke weldenkende kijker die wel eens een stukje Fox News heeft gezien toch enig begrip kunnen opbrengen voor Sorkins zendingsdrang.

Extra’s: een mooi uitgebreid pakket, met diverse (groeps)interviews, reportages , audiocommentaren en verwijderde scènes.