VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe bioscoopfilms. Met deze week o.a. het Noorse drama Barn, het op IDFA tot beste Nederlandse documentaire uitgeroepen Sidik en de panter en het Tunesisch-Franse Un fils.

Sidik en de panter (Reber Dosky)

In het ruige berglandschap van Koerdistan (Noord-Irak) speurt Sidik als een pelgrim naar bewijzen voor de aanwezigheid van de Perzische panter. Sidik is er van overtuigd dat de panter, na lange tijd van oorlog en vernietiging, terugkeert naar dit gebied.

VPRO Cinema (★★★★) 'Maakt het mythische karakter van de Koerdische bergen tastbaar'
NRC (★★★★) 'Een wonderschone documentaire'
De Filmkrant: 'Reber Dosky bewijst dat hij weet wat werkt voor de camera'

Barn (Dag Johan Haugerud)

Een ruzie tijdens de schoolpauze tussen twee klasgenootjes leidt tot de dood van één van hen, wat een dramatische nasleep geeft voor de schoolleiding, ouders en leerlingen die allen op zoek gaan naar de waarheid.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een rijke, complexe verkenning'
de Volkskrant (★★★) 'Koel en berekenend drama'
NRC (★★★) 'Subtiele en meesterlijk geacteerde zedenschets'
De Filmkrant: 'Haugerud toont de tol van schuldbesef'

Un fils (Mehdi Barsaoui)

Tunesië, zomer van 2011. Fares en Meriem beleven gelukkige dagen met Aziz, hun 11-jarige zoon. Tijdens een verblijf in het zuiden van het land, verandert een gebeurtenis voor altijd hun leven.

VPRO Cinema (★★★) 'Juist de ongewone combinatie is charmant'
NRC (★★★★) 'Van intens verdriet tot machteloze woede'
De Filmkrant: 'Een scherpe blik op de Tunesische samenleving'
The Hollywood Reporter: 'Een spannend debuut van een nieuwe stem in de Arabische cinema'

Antebellum (Gerard Bush, Christopher Renz)

Succesvol schrijfster Veronica Henley (Janelle Monáe) zit gevangen in een gruwelijke werkelijkheid. Ze moet de confrontatie aangaan met het duistere verleden en het mysterie ontraadselen, voor het te laat is.

NRC (★★★) 'Net te weinig subtiel'
Trouw (★★) 'Eendimensionale personificaties van goed en slecht'
IndieWire (★★½) 'Valt over z'n eigen wilde plottwists'
Variety: 'Een verbluffend speelfilmdebuut'

Helmut Newton: The Bad and the Beautiful (Gero von Boehm)

Deze documentaire vertelt het bijzondere verhaal van één van de meest iconische fotografen van de 20ste eeuw. Van zijn kinderjaren in het onbegrensde Berlijn tot zijn artistieke hoogtijdagen in Frankrijk.

NRC (★★★★) 'Een prikkelende documentaire'
Trouw (★★★) 'Von Boehm omzeilt de controverses rond Newtons oeuvre'
De Filmkrant: 'Newtons werk komt er bekaaid vanaf'
The New York Times: 'Een roddelachtig portret'

Love Sarah (Eliza Schroeder)

Een jonge vrouw wil de droom van haar moeder, het openen van een bakkerij in het Londense Notting Hill, verwezenlijken. Hiervoor roept ze de hulp in van een oude vriendin en haar oma.

de Volkskrant (★★) 'Niet zo spannende taartjeskomedie'
NRC (★★) 'Een wat fletse film met veel zoete plotwendingen'
Time Out (★★★) 'Een stukje filmisch comfort food'
The Guardian (★★★) 'De karakters zijn dun en smakeloos, maar goed vertolkd'