VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe bioscoopfilms. Met deze week o.a. het Marokkaanse drama Adam, een nieuwe versie van Pinocchio en het Macedonische God Exists, Her Name Is Petrunya.

God Exists, Her Name Is Petrunya (Teona Strugar Mitevska)

Macedonische satire over een werkeloze jonge vrouw die tot woede van haar dorpsgenoten meedoet aan een religieus ritueel. Bekroond met de LUX-filmprijs van het Europees Parlement.

VPRO Cinema (★★★★) 'Messcherpe satire over seksisme, religie en het patriarchaat'
The Guardian (★★) 'Stelt grote vragen, maar beantwoordt ze niet'
De Filmkrant: 'Ondanks de thematiek houdt Mitevska het luchtig'

Adam (Maryam Touzani)

Wanneer de hoogzwangere Samia bij Abla aanklopt voor onderdak wil die haar eerst niet binnenlaten. Abla heeft het immers al zwaar genoeg als alleenstaande moeder van een achtjarige dochter in Casablanca. Maar uiteindelijk laat ze Samia toch binnen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Mooie ode aan solidariteit en moederschap'
de Volkskrant (★★★★) 'Touzani geeft haar actrices alle ruimte'
NRC (★★★★) 'Aanklacht tegen hardvochtig patriarchaal systeem treft doel'

Pinocchio (Matteo Garrone)

Live-actionverfilming van het oorspronkelijk Italiaanse sprookje over een uit hout gesneden jochie. Regisseur Garrone (Gomorra) blijft dicht bij het verhaal van Carlo Collodi uit 1880, dat een harde aanklacht was tegen de verwaarlozing van kinderen destijds.

VPRO Cinema (★★★) 'Ielapi is fantastisch als het houten jochie'
NRC (★★★★) 'Zal volwassenen misschien beter bevallen dan sommige kinderen'
The Guardian (★★★★) 'Keert terug naar het zoetzure origineel'
 

The Piano (Jane Campion)

Digitale restauratie van de klassieker uit 1993, over een Schotse vrouw (Holly Hunter) die wordt uitgehuwelijkt aan een gevoelloze kolonist (Sam Neill). Samen met haar jonge dochter (Anna Paquin) en een piano arriveert ze in Nieuw-Zeeland. Bekroond met drie Oscars en de Gouden Palm in Cannes.

VPRO Cinema (★★★★) ''Een tikje te veel en te vaak geprezen, maar niettemin erg mooi'
The Guardian (★★★★★) 'Buitengewone beelden en enigma's'

Dark River (Clio Barnard)

Na de dood van haar vader keert Alice terug naar haar geboortedorp in Yorkshire om de familieboerderij op te eisen, tot onvrede van haar broer. Om de strijdbijl te kunnen begraven zullen broer en zus hun diep weggestopte trauma’s uit het verleden eerst onder ogen moeten komen.

NRC (★★★) 'Drama over incest mist rauwheid'
The Guardian (★★★) 'Sterke rollen van Ruth Wilson en Mark Stanley'
The Telegraph (★★★) 'Niet zo verkwikkend en lyrisch als The Selfish Giant'

Madre (Rodrigo Sorogoyen)

Tien jaar zijn verstreken sinds de Spaanse Elena haar destijds zesjarige zoon Iván voor het laatst sprak. Tot ze op een dag de Franse tiener Jean tegenkomt, die haar sterk doet denken aan haar zoon.

de Volkskrant (★★★★) 'Meeslepend relaas over de troebele natuur van menselijke relaties'
NRC (★★) 'François Ozon-achtige thriller'
Variety: 'Voorspelbaar plot'

The Rental (Dave Franco)

Twee jonge koppels trekken voor een weekendje naar een schijnbaar perfect huisje dat ze online hebben geboekt. Wat begint als een gezellig, feestelijk weekend slaat al snel om in een aaneenschakeling van sinistere gebeurtenissen.

NRC (★★) 'De eerste helft is nog wel te genieten'
Variety: 'Vakkundige en boeiende thriller'
The Hollywood Reporter: 'Bevredigende indiehorror'

Burden (Andrew Heckler)

South Carolina, 1996. Mike Burden is een zwijgzaam man en loyaal lid van de Ku Klux Klan. Maar hij verandert van gedachten wanneer hij verliefd wordt op de alleenstaande moeder Judy. Hij vlucht weg van de Klan en wordt opgenomen in het gezin van dominee Kennedy.

NRC (★★★) 'Te weinig subtiel en prekerig'
The Guardian (★★) ''Zo subtiel als een sloophamer'
Variety: 'Ingetogen rol van Garrett Hedlund'

Meer over Adam