VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. het kostuumdrama The Favourite, het waargebeurde verhaal over FBI-informant 'White Boy Rick' en een Chileens drama over de beheerder van een begraafplaats.

White Boy Rick (Yann Demange)

Rick Wershe is een alleenstaande vader die handelt in wapens om brood op de tafel te krijgen voor zichzelf en zijn twee tienerzonen. Dit tijdens het hoogtepunt van de crackepidemie in Amerika. Dan haalt de FBI zoon Rick Jr. over om informant bij hen te worden.

VPRO Cinema (★★★★) 'Grijpt de sfeer van het kale, schrale Detroit uit de jaren tachtig op een fantastische wijze'
De Volskrant (★★★) 'Regisseur Demange lijkt niet te weten of hij een gangsterfilm of een sociaal drama wil maken'
NRC (★★★) 'Zet in op de verhouding tussen vader en zoon'
The Guardian (★★) 'Matthew McConaughey en Jennifer Jason Leigh kunnen deze onbetrokken film niet redden'

Los Versos del Olvido (Alireza Khatami)

Op de rand van de vergetelheid ligt een begraafplaats waar een stokoude beheerder, een grafdelver en een chauffeur van een lijkwagen moeite doen om een naamloos lijk aan een graf, en dus gedenkplaats te helpen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een tikje breedvoerig, maar formidabel gefotografeerd speelfilmdebuut'
NRC (★★★★) 'Raadselachtig genoeg om te blijven intrigeren'
De Volkskrant (★★★★) 'Pareert plot­gaten consequent met surrealistische beelden vol betekenis'
Variety: 'Een knap, poëtisch debuut'

An Impossibly Small Object (David Verbeek)

Een fotograaf neemt midden in de nacht een foto van een meisje in de straten van Taipei. Zijn herinneringen van zijn eigen jeugd komen hierdoor terug, maar raken verstrikt met het leven van het gefotografeerde meisje.

VPRO Cinema (★★★) 'Een prachtig gefilmd, magisch-realistisch verhaal maar biedt de kijker weinig houvast'
NRC (★★★) 'Heeft een uiterst subtiel en intelligent script'
De Volkskrant (★★★★) 'Regisseur David Verbeek toont zich opnieuw van zijn warmste kant'
Filmkrant: 'Verbeek verbeeldt een zoektocht naar het ontstaan en de betekenis van kunst'

Hard Paint (Filipe Matzembacher & Marcio Reolon)

Een jongen uit het Braziliaanse stadje Porto Alegre kruipt uit zijn schulp na altijd het buitenbeentje te zijn geweest. Dit doet hij door zich onder te smeren met neon-verf tijdens zijn optredens voor de webcam.

De Volkskrant (★★★★) 'Dat Hard Paint niet onder alle ellende bezwijkt, komt door de koelbloedige regie'
Variety: 'Een melancholisch portret over de last van anders zijn'
de Filmkrant: 'Toont intimiteit en vervreemding tegen de achtergrond van het uitzichtloze Porto Allegre'